W układzie napędowym Ducato Natural Power zastosowano trzylitrowy, czterocylindrowy silnik zasilany gazem ziemnym. Dodatkowy, 15-litrowy zbiornik benzyny stanowi awaryjne źródło zasilania i daje możliwość dojechania do najbliższej stacji sprężania gazu ziemnego. Zasięg na benzynie jest oceniany na ponad 100 km. Zasilany gazem silnik rozwija moc maksymalną 100 kW (136 KM) w zakresie 2730-3500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm dostępny już przy 1500 obr/min.
Silnik produkowany przez FPT (Fiat Powertrain Technologies) został już na etapie projektowania przystosowany do zasilania gazem ziemnym, co pozwoliło na pełne wykorzystanie możliwości tego paliwa. Wysoka wartość momentu obrotowego powoduje, że silnik zachowuje się jak rasowy diesel, jest jednak pozbawiony charakterystycznej dla jednostek napędowych o zapłonie samoczynnym twardej pracy. Samochód wyposażony w silnik zasilany gazem jest tak samo elastyczny jak z jednostką napędową o zapłonie samoczynnym przy znacznie ograniczonych kosztach eksploatacji i emisji szkodliwych składników spalin oraz hałasu (brak cząstek stałych, emisja tlenków azotu niższa o 20% w stosunku do silników Diesla).
Z takimi parametrami układu napędowego Ducato w wersji Furgon Maxi ze średnim rozstawem osi oraz wysokim dachem rozwija prędkość maksymalną 155 km/h. Pojazd odznacza się niskim zużyciem paliwa (8,8 kg gazu ziemnego na każde 100 km w cyklu mieszanym) oraz emisją CO2 na poziomie 239 g/km.
Zbiorniki do przechowywania gazu ziemnego nie ograniczają przestrzeni użytkowej pojazdu, są umieszczone po podłogą ładowni, gdzie znajduje się 5 butli o łącznej pojemności 220 l. Są one w stanie pomieścić 36 kg sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego. Taki zapas paliwa pozwala na pokonanie dystansu do 400 km. Po wyczerpaniu zapasu paliwa gazowego silnik automatycznie przełącza się na zasilanie benzyną.
Fiat Ducato jest największym pojazdem z gamy Natural Power Fiat Professional obok Pandy Van, Fiorino oraz Doblo Cargo w wersjach zasilanych gazem ziemnym. Jego pozycja na rynku jest bardzo silna od 30 lat, w czasie których powstało już 5 generacji tego popularnego modelu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.