Actros jest kolejną na rynku ciężarówką występującą w wersji z zasilaniem gazem ziemnym. Przypomnijmy, że takie pojazdy w swojej ofercie mają już:
Zatem ruch Mercedesa wydaje się jak najbardziej uzasadniony. Niemcy nie chcą pozostawać w tyle w zakresie pojazdów zasilanych paliwami metanowymi.
Nie znamy niestety zbyt wiele szczegółów na temat Actrosa NGT. Niemcy w materiałach informacyjnych skupiają się na zaletach gazu ziemnego jako paliwa silnikowego.
Metan
Jak podkreśla Mercedes sprężony gaz ziemny (CNG), którego głównym składnikiem jest metan (najprostszy węglowodór), jest paliwem kopalnym mającym najlepszy stosunek wytwarzanej energii do ilości emitowanych przy jego spalaniu zanieczyszczeń.Jest to związane z prostą budową chemiczną metanu, który doskonale spala się w silniku.
Zatem używanie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w wydatny sposób może przyczynić się do zredukowania zjawiska smogu i efektu cieplarnianego.
Ekonomia
Dodatkowo gaz ziemny jest paliwem znacznie tańszym niż olej napędowy, a jego walory ekologiczne powodują, że jest on na wielu rynkach objęty różnego rodzaju zachętami, włącznie z wyłączeniami z ograniczeń ruchu drogowego. Zwiększa to w jeszcze większym stopniu atrakcyjność użytkowania samochodów zasilanych paliwami metanowymi.
Bezpieczeństwo
Wbrew stereotypom gaz ziemny jest także paliwem bardzo bezpiecznym. Tankowanie jest bardzo łatwe, podobnie jak w przypadku klasycznych paliw silnikowych. Metan jest lżejszy od powietrza i nawet jeśli dojdzie do jego wycieku to gaz ten ulatuje do atmosfery.
Silnik M 936G
Actros w wersji NGT jest napędzany silnikiem M 936G o pojemności skokowej 7,7 l, który dysponuje mocą 222 kW (302 KM). Jest ona osiągana przy 2200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 1200 Nm silnik uzyskuje w zakresie 1200-1300 obr./min.
Skrzynia biegów
Silnik współpracuje on z automatyczną skrzynią biegów Allison wyposażoną w 6 przełożeń i bieg wsteczny.
Zbiorniki gazu
Sprężone do 20 MPa paliwo gazowe jest przechowywane w zbiornikach kompozytowych. Na prawej podłużnicy zamontowano 4 zbiorniki (każdy o pojemności 100 l) a na na lewej podłużnicy kolejne 4 zbiorniki (nieco dłuższe - każdy o pojemności 145 l. W sumie w ramie Actrosa znajduje się zatem 8 zbiorników o łącznej pojemności 980 l, które zapewniają zasięg pojazdu szacowany nawet na 650 km.
Wersje Actrosa NGT
Podwozie Actrosa NGT jest oferowane jako 2-osiowe w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t lub 3 -osiowe o DMC 26 t.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.