Napędzana gazem ziemnym Lancia Ypsilon uzupełnia gamę Ecochic, która dotychczas obejmowała tylko modele zasilane LPG (Musa, Delta oraz Ypsilon).
Samochód jest dwupaliwowy. Zastosowano w nim silnik TwinAir, który (z wykorzystaniem gazu i benzyny) zapewnia zasięg około 1300 km w cyklu pozamiejskim. Zużycie gazu wynosi 3,1 kg/100 km (w cyklu mieszanym), co powoduje emisję dwutlenku węgla w ilości 86 g/km.
Dzięki spalaniu w silniku TwinAir najprostszego z węglowodorów jakim jest metan eliminuje się emisję cząstek stałych (największą bolączkę silników Diesla). W porównaniu z silnikami benzynowymi silniki zasilane CNG charakteryzuje niższa o około 75% emisja niespalonych węglowodorów, o 50% tlenków azotu i o 23% CO2.
W porównaniu z zasilanym wyłącznie benzyną silnikiem TwinAir w gazowej odmianie zastosowano inny kolektor dolotowy, w którym zalazły się dodatkowe wtryskiwacze gazu ziemnego. Nad pracą gazowego układu zasilania czuwa oczywiście sterownik elektroniczny. W głowicy silnika zastosowano gniazda o odmiennej geometrii, wykonane z materiału o wyższej trwałości, odpornego na długotrwałe oddziaływanie wyższej temperatury przy braku efektu chłodzenia paliwem w stanie ciekłym, co ma miejsce w silnikach benzynowych.
Dane za 10 miesięcy 2012 r. mówią o 43 % wzroście (w porównaniu z analogicznym okresem roku 2011) nowo rejestrowanych we Włoszech samochodów zasilanych CNG, pomimo 20 procentowego spadku sprzedaży pojazdów w tym kraju.
Zbiorniki metanu o łącznej objętości 72 l, mieszczące 12 kg tego paliwa, umieszczono w przestrzeni podwozia, nie ograniczając w ten sposób funkcjonalności wnętrza ani przestrzeni ładunkowej, która jest praktycznie taka sama jak w wersji benzynowej i ma objętość 202 litrów. Zbiornik benzyny jest taki sam jak w wersji wyłącznie benzynowej i ma objętość 40 l.
Metanowa Lancia Ypsilon Ecochic TwinAir jest kolejną wersją tego popularnego modelu, który od swej premiery znalazł już około 60 tys. nabywców. W 2012 r. Ypsilon był jednym z najlepiej sprzedających się w swej klasie modeli do czego wydatnie przyczyniła się wersja Ecochic LPG z silnikiem 1,2 Fire EVOII o mocy 69 KM, która stanowiła 50% całkowitej sprzedaży Lancii Ypsilon.
Zasilana gazem ziemnym Lancia Ypsilon jest dostępna w dwóch wersjach wyposażenia (Silver i Gold,). Wersja Platinum nie przewiduje zasilania metanem. Samochód jest dostępny w 17 różnych kolorach nadwozia, w tym 5 w dwóch odcieniach (inny kolor dachu), z trzema rodzajami wnętrza oraz trzema rodzajami aluminiowych obręczy kół (15 i 16”).
Gazowe silniki Ecochic (LPG i CNG) mogą współpracować z ręczną i zautomatyzowaną skrzynią biegów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.