Zasięg
Według producenta taka ilość metanu pozwala na przejechanie 400 km, co potwierdza się w praktyce. W czasie naszych jazd testowych samochód eksploatowany w warunkach mieszanych z niezbyt dużym udziałem jazdy w mieście był stanie pokonać blisko 380 km (na gazie).
Z pewnością w trakcie eksploatacji wyłącznie po poza miastem pojazd byłby w stanie osiągnąć deklarowany przez producenta zasięg.
Biorąc pod uwagę dane producenta o zużyciu gazu ziemnego, w mieście pojazd jest w stanie pokonać dystans niecałych 300 km.
Obsługa
Samochód nie wymaga szczególnie pracochłonnej obsługi w porównaniu z Ducato napędzanych silnikami Diesla.
Z charakterystycznych dla gazowej jednostki napędowej czynności obsługowych można wymienić wymianę świec zapłonowych, którą wykonuje się co 40 tys. km, sprawdzenie przewodów i złączek układu gazowego, kontrolę regulatora ciśnienia, przewodów jego ogrzewania i wymianę filtra gazu (w regulatorze). Bardzo istotną czynnością jest kontrola momentu dokręcenia opasek mocujących butle. Pierwszy raz robi się to po 40 tys., następnie po 120 tys. i po 200 tys. km przebiegu samochodu.
Wrażenia z jazdy
Charakterystyka gazowej jednostki napędowej jest zbliżona do spotykanej w silnikach o zapłonie samoczynnym. Praca silnika po zimnym porannym rozruchu, zawsze odbywającym się na gazie, była dość głośna, przypominając pracę silnika Diesla. W czasie jazdy, w miarę osiągania temperatury równowagi cieplnej, silnik był już znacznie cichszy, co pozytywnie wpływało na komfort jazdy.
Kierowca Ducato Natural Power ma do dyspozycji układ napędowy zapewniający więcej niż wystarczające parametry. Dobrze zestopniowana skrzynia biegów zapewnia sprawne poruszanie się samochodem w mieście, choć z pewnością kierowca nie może narzekać na brak pracy związanej ze zmianą przełożeń w czasie rozpędzania. Jednak już po rozpędzeniu samochodu praktycznie nie zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba redukować bieg poniżej trzeciego. Samochód na tym biegu bez problemu pokonuje nawet zakręty pod kątem prostym.
Zmiana przełożeń w Ducato odbywa się szybko, dźwignia przemieszcza się sprawnie pomiędzy poszczególnymi biegami. Czasami występowały kłopoty z włączaniem trójki. Poza tym do układu napędowego nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Radził on sobie znakomicie z samochodem o masie ponad 2,5 tony.
Ergonomia pracy kierowcy nie budzi zastrzeżeń. Regulacja kierownicy i fotela zapewnia możliwość dostosowania pozycji dla użytkownika o różnych warunkach fizycznych.
Wskaźnik poziomu gazu w Ducato Natural Power znajduje się na wyświetlaczu w centralnym miejscu tablicy wskaźników, zatem obserwacja poziomu paliwa nie sprawiała żadnego problemu. Trochę gorzej wygląda tankowanie, ponieważ zawór CNG umieszczony nad wlewem benzyny (pod wspólną klapką) jest zamontowany bardzo blisko górnej krawędzi wnęki, w której znajdują się wlewy. Taka pozycja zaworu tankowania CNG czasami utrudnia zapięcie pistoletu.
Ekonomia
W czasie jazd testowych Fiat Ducato Natural Power zużył średnio około 12,9 m3 gazu ziemnego na 100 km. Jak wspomniano wcześniej były to mieszane warunki jazdy z przewagą eksploatacji pozamiejskiej (autostradowej). Oznacza to, że koszt przejechania 100 km, przy obowiązującej obecnie (druga połowa marca 2013 r.) cenie CNG (2,9 zł/m3), wynosi niewiele ponad 37 zł. Porównywalny silnik Diesla o mocy 130 KM charakteryzuje się zużyciem paliwa około 7,5 l/100 km (dane producenta), co oznacza, że samochód pokonuje 100 km za 42 zł (5,63 zł/l). Różnica w kosztach eksploatacji związanych z paliwem wynosi zatem 5 zł na każdych 100 km.
Porównując ceny podstawowych furgonów L4H2 w wersji z silnikiem Diesla (130 KM) i Natural Power (136 KM), okazuje się że ten drugi jest droższy o 36469 zł (brutto). Oznacza, że inwestycja w samochód z gazowym układem zasilania zwróci się po 729380 km.
Biorąc pod uwagę katalogowe ceny obu pojazdów, zakup wersji zasilanej gazem ziemnym byłby z pewnością działaniem irracjonalnym, nawet przy bardzo intensywnej eksploatacji. A ta, przy sieci stacji CNG w Polsce, obejmującej 23 obiekty jest niemożliwa.
Nieco lepszym zastosowaniem dla Ducato Natural Power może być transport dystrybucyjny na ograniczonym obszarowo terenie, pod warunkiem, że w okolicy znajduje się stacja CNG lub użytkownik zdecyduje się na własną sprężarkę CNG. Wtedy wskaźniki ekonomiczne związane z eksploatacją samochodu zwiększą się, ponieważ gaz sprężany we własnym zakresie jest nieco tańszy od dostępnego na stacjach tankowania. W takim przypadku właściciel musi jednak zastosować specjalną sprężarkę, która kosztuje przynajmniej kilkanaście tys. zł. Jej zamontowanie także wymaga odpowiednich formalności, co łącznie z odpowiednim projektem stanowi wydatek około 1000 zł.
Sprzedane w zeszłym (2012) roku 53 sztuki Ducato Natural Power świadczą, że znajdują się użytkownicy ceniący walory ekologicznej wersji dostawczego Fiata. Stanowią oni jednak tylko 1 % nabywców Ducato.
Samochód jak na swoją wielkość ma symboliczną ładowność, która wynosi poniżej 1 tony (ładowność 1 t jest w stanie osiągnąć Doblo Cargo). To kolejny powód, który utrudnia znalezienie rozsądnego zastosowania dla Ducato Natural Power. Można oczywiście zamówić wersję o dopuszczalnej masie całkowitej 4 t. Wtedy ładowność zwiększa się do 1480 kg, lecz taki samochód traci wszelkie znamiona pojazdu dostawczego. Jego prowadzenie wymaga prawa jazdy kategorii C, kierowca podlega obowiązkowi ewidencji czasu pracy (tachograf), a poruszanie się takim samochodem wymaga uiszczania dodatkowych opłat za korzystanie z dróg krajowych, podobnie jak w przypadku samochodów ciężarowych.
Podsumowanie
Świetny samochód ze źle skalkulowaną ceną. Tak w skrócie można podsumować Fiata Ducato Natural Power. Przy różnicy w cenie blisko 36,5 tys. zł (brutto) pomiędzy Ducato Natural Power, a porównywalną wersją dieslowską samochód nie ma szans na większe powodzenie, szczególnie na naszym rynku CNG, który przynajmniej od roku jest coraz bardziej niepewny (zamykanie stacji, planowane wprowadzenie akcyzy). Ustalona dla Ducato Natural Power cena, gwarantująca zwrot inwestycji w gazowy układ zasilania po blisko 730 tys. km marginalizuje ten bez wątpienia ciekawy pojazd na naszym rynku.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.