Rolnicy są grupą, która z uwagi na specyfikę swojej działalności w najbardziej naturalny sposób może stać się wiodącą w zakresie odchodzenia od wykorzystania paliw kopalnych w kierunku odnawialnych źródeł energii, głównie w postaci paliw metanowych.
W gospodarstwie rolnym funkcjonują one w samonapędzającym się cyklu zamkniętym, neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla (CO2). Wytarzane z odpadów roślinnych paliwo metanowe jest wykorzystywane w ciągnikach rolniczych oraz w samym gospodarstwie, np. w produkcji lub do celów bytowych, także do wytwarzania energii elektrycznej czy cieplnej.
Produkcja biometanu odbywa się w oparciu o odpady rolne i spożywcze, które dostarcza się do zbiornika fermentacyjnego. Odpady są w nim podgrzewane bez dostępu powietrza, następuje ich biologiczny rozkład pod wpływem bakterii. Podczas tych reakcji, w dwustopniowym procesie fermentacji, który trwa około 60 dni następuje uwalnianie biogazu, który w procesie uzdatniania osiąga parametry biometanu i staje się zdolny do zasilania silników spalinowych.
Masa pofermentacyjna pozostająca po produkcji biogazu stanowi doskonały nawóz, który może być używany na polach przeznaczonych pod uprawę w kolejnym sezonie.
W taką koncepcję idealnie wpisuje się opracowany przez inżynierów New Holland Agriculture ciągnik zasilany biometanem. W koncepcyjnym ciągniku rolniczym zastosowano kompozytowe zbiorniki do przechowywania biometanu. Są one zabudowane w przedniej części ciągnika oraz po obu stronach maszyny. Zapas paliwa gazowego zapewnia możliwość całodziennej pracy ciągnika.
Zastosowany w ciągniku silnik jest produkowany przez FPT. Charakteryzuje się niską emisją składników toksycznych w spalinach, co pozwala zastosować prosty system ich oczyszczania w postaci trójdrożnego katalizatora spalin. Jest to produkowana o 6-cylindrowa jednostka napędowa o mocy 134 kW (180 KM) oraz dysponująca momentem obrotowym o wartości 740 Nm.
Koncern ma bardzo duże doświadczenie w produkcji silników zasilanych paliwami gazowymi. Dotychczas pod wchodzącą w skład Grupy CNH Industrial marką FPT Industrial wyprodukowano ponad 30 tys. silników gazowych. Pracują one między innymi w 22 tys. pojazdów zasilanych gazem ziemnym marki Iveco i Iveco Bus. Wiele stolic państw wybrało gazowe autobusy Iveco jako środek komunikacji miejskiej (Paryż, Madryt, Baku czy Astana).
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.