30-tonowy zestaw siodłowy z ciągnikiem Stralis NP460 4x2 i naczepą furgonową wyruszył z Londynu na początku października 2018 r. Po krótkiej przeprawie promem z Dover do Calais pojazd pokonał 1728-kilometrową podróż bez ponownego tankowania, przekraczając oficjalny, komunikowany w materiałach prasowych zasięg pojazdu wynoszący 1600 km, i tym samym ustanowił nowy rekord przejechanej odległości. To imponująca oszczędność w kosztach paliwa. Zużyte LNG to koszt około 200 funtów za całą trasę do miejsca przeznaczenia, czyli o 40% mniej w porównaniu z kosztami oleju napędowego.
Martin Flach
Dyrektor ds. paliw alternatywnych IVECO
W zeszłym roku modelem Stralis NP 400 KM przejechaliśmy trasę od John O'Groats do Land's End na jednym tankowaniu, ale tym razem postanowiliśmy ustawić poprzeczkę jeszcze wyżej. Była to okazja nie tylko do zademonstrowania, jak oszczędny jest Stralis NP, ale i do przetestowania naszego najnowszego silnika o mocy 460 KM napędzanego gazem. Napełniliśmy zbiornik zanim wyruszyliśmy z Londynu, a po raz pierwszy zatrzymaliśmy się na tankowanie dwa i pół dnia później w Madrycie. Jazda z użyciem tylko gazu ziemnego oznacza, że nie musisz się martwić o olej napędowy czy AdBlue. To najprostsze rozwiązanie i dla menedżera floty, i dla kierowcy.
Pomimo dużego natężenia ruchu po angielskiej stronie kanału La Manche, silnego wiatru we Francji oraz pagórkowatego odcinka trasy w Hiszpanii, silnik Cursor 13 NG Stralisa NP460 odnotował imponujące średnie zużycie paliwa wynoszące 22,6 kg na 100 km.
Przed wyjazdem IVECO starannie zaplanowało trasę, korzystając z MyBestRoute, aplikacji internetowej opracowanej przez firmę Michelin dla klientów użytkujących Stralisy NP. Umożliwia ona kierowcom i zarządcom flot wybranie optymalnej trasy po Europie, w tym również – zlokalizowanie stacji tankowania LNG oraz oszacowanie i porównanie całkowitego kosztu transportu samochodem ciężarowym napędzanym olejem napędowym albo gazem ziemnym.
IVECO wykorzystało tę trasę, aby zademonstrować, że paliwa metanowe (CNG, LNG i biometan) – to sensowna, realistyczna, bezpieczna i opłacalna alternatywa dla oleju napędowego, dostępna w rosnącej sieci stacji paliw w Wielkiej Brytanii i na całym kontynencie.
W porównaniu z olejem napędowym Euro 6 model Stralis NP napędzany LNG emituje około 60% mniej NOx, 99% mniej cząstek stałych i do 15% mniej CO2, a przy zastosowaniu biometanu emisja CO2 jest o 95% mniejsza.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.