Oficjalna uroczystość przekazania nowego pojazdu odbyła się 21 czerwca 2017 r. na stacji LCNG w Mateuszewie nieopodal Śremu, która działa na terenie składowiska odpadów PGK Śrem.
Gospodarzami tej kameralnej uroczystości byli: prezes PGK Śrem Paweł Wojna oraz burmistrz Śremu Adam Lewandowski. Wśród zaproszonych liczną grupę stanowili przedstawiciele Renault z Ewą Jezierską, dyrektorem sprzedaży Renault Trucks na czele, przedstawiciele dostawcy zabudowy, firmy NTM i innych firm związanych z PGK Śrem oraz stosunkowo licznie reprezentowani przedstawiciele branżowych i lokalnych mediów.
Główną rolę odegrał jednak najnowszy nabytek firmy, czyli śmieciarka na bazie Renault D Wide z silnikiem zasilanym CNG.
26-tonowe, 3-osiowe podwozie (6x2) wyposażono w gazowy silnik Cummins o mocy 320 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1356 Nm, który zapewnia odpowiednią dynamikę pojazdu.
Nie bez znaczenia w pojeździe do zbiórki odpadów, który często pracuje we wczesnych godzinach porannych w obrębie osiedli jest także dużo niższa emisja hałasu silnika zasilanego gazem ziemnym.
W podwoziu Renault, po obu jego stronach zamontowano po 3 zbiorniki do przechowywania sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego. Dysponują one łączną pojemnością 600 l, co pozwala na zgromadzenie 90 kg gazu (około 120 m3). Taki zapas paliwa w samochodach eksploatowanych w specyficznych warunkach jakie występują w pracy pojazdów komunalnych z zabudową wymagającą napędu pozwala na osiąganie przebiegów rzędu 150-200 km. Z pozoru nie jest to duża wartość, jednak w zupełności wystarcza na przynajmniej jeden dzień pracy takiej śmieciarki. Takie samo podwozie użytkowane np. w miejskiej dystrybucji pozwala z powodzeniem osiągać zasięgi rzędu nawet 300 km, co pokazuje w jak skrajnie niekorzystnych warunkach pracują pojazdy komunalne do zbiórki odpadów.
PGK Śrem ma jednak sprawdzony już w innych pojazdach sposób na realne zwiększenie zasięgu samochodów gazowych. W miejscu jednej z wiązek zbiorników sprężonego gazu ziemnego montowany jest zbiornik gazu skroplonego LNG, który z uwagi na wysoką gęstość zgromadzonej energii pozwala na uzyskiwanie znacznie większych przebiegów.
Pojazd po przeróbce ma zatem dwa rodzaje zbiorników (CNG I LNG). Dotychczas takiej modyfikacji poddano 2 pojazdy. Być może już w przyszłym roku taki zabieg będzie także wykonany w właśnie zakupionym Renault. Pozwoli to na znaczne zwiększenie autonomii pojazdu na jednym tankowaniu.
Dużą wygodę dla kierowcy stanowi zastosowanie w Renault D Wide automatycznej skrzyni przekładniowej Allison, która w znacznym stopniu podnosi komfort jego pracy.
Wszystkie gazowe i gazodieslowskie pojazdy komunalne użytkowane w PGK Śrem są tankowane na stacji LNG wyposażonej w moduł CNG. Generalnym wykonawcą tej stacji była firma Cryogas M&T Poland, która jest także dostawcą skroplonego gazu ziemnego na potrzeby PGK Śrem.
Prezes PGK Śrem Paweł Wojna jest bardzo zadowolony z użytkowania taboru opartego na pojazdach napędzanych gazem ziemnym i nie ma się co dziwić bo jak się dowiedzieliśmy koszty eksploatacji związane z paliwem tych samochodów są nawet do 30% niższe niż w przypadku porównywalnych pojazdów wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.