05.05.2014

Rzeczny pchacz na LNG

LNG znajduje szerokie zastosowanie jako paliwo żeglugowe, także wśród śródlądowych jednostek pływających. Przykładem jest opracowany w polskim biurze Seatech pchacz do przemieszczania barek rzecznych.
REKLAMA

Pchacz to niewielka jednostka pływająca z silnikami o dużej mocy, którego zadaniem jest pchanie barek. W tym celu ma specjalnie przystosowany dziób z prostopadle ściętą nadwodną jego częścią, specjalne zderzaki oraz urządzenia do łączenia barek.

Zasilany LNG rzeczny pchaczfot. SeatechZasilany LNG rzeczny pchacz zaprojektowany w biurze Seatech z Gdańska

Taką właśnie jednostkę pływającą zaprojektowano w biurze Seatech w Gdańsku. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie napęd. Pchacz jest napędzany silnikami zasilanymi gazem ziemnym, których umieszczenie wraz ze zbiornikami LNG zapewniającymi niezbędną autonomię na jednostce o długości zaledwie 27 m wcale nie było takie łatwe z uwagi na ograniczoną przestrzeń.

Pchacz jest napędzany dwoma silnikami Mitsubishi o mocy 720 kW każdy. Są one zasilane z dwóch kriogenicznych zbiorników LNG, z których każdy mieści 35 m3 tego paliwa. Parametry są dostosowane do operowania na Renie barkami o długościach do 80 m. Statek ma 4-osobową załogę.

Zastosowanie LNG eliminuje ze spalin silników cząstki stałe i siarkę oraz znacząco ogranicza emisję tlenków azotu i dwutlenku węgla, co w kontekście coraz surowszych norm emisyjnych wydaje się rozwiązaniem przyszłościowym tym bardziej, że z uwagi na wdrażanie zapisów dyrektywy „Czysta energia dla transportu” poprawia się dostępność infrastruktury do bunkrowania (tankowania) LNG zarówno statków pełnomorskich jak i śródlądowych. Zatwierdzono np. budowę punktów tankowania LNG wzdłuż Dunaju.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Seatech, Navigation Ports & Intermodalite



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.