Pierwszy na świecie lodołamacz LNG

Piotr Złoty
źródło: Arctech, LNG World News
Dodany: 11.08.2014

 
Stocznia Arctech w Helsinkach zbuduje zasilany LNG lodołamacz dla fińskiej Agencji Transportu. Statek zaprojektowany specjalnie do operowania na Morzu Bałtyckim zostanie dostarczony do użytkownika w 2016 r.

 
REKLAMA

Jednostka będzie mogła torować drogę o szerokości 25 m w lodzie o grubości 1,2 m z prędkością 6 węzłów, zachowując zdolność do poruszania się w pokrywie lodowej o grubości do 1,6 m. Średnia prędkość statku na wodzie będzie wynosić minimum 16 węzłów.

Lodołamacz LNGfot. ArctechPierwszy lodołamacz LNG powstanie w fińskiej stoczni Arctech

Głównym zadaniem lodołamacza będzie kruszenie lodu na szlakach żeglugowych. Statek będzie mógł także samodzielnie wykonywać operacje ratunkowe, także z w przypadku wycieku oleju oraz holować inne jednostki na otwartym morzu w trudnych warunkach, zarówno zimą (do -30°C) jak i latem, zapewniając bezpieczny transport morski na Bałtyku.

Lodołamacz będzie zasilany olejem napędowym i gazem ziemnym. Paliwo gazowe będzie przechowywane w postaci skroplonej (LNG). Dzięki temu statek będzie emitował mniej szkodliwych składników spalin, a przy okazji jego eksploatacja będzie znacznie tańsza niż w przypadku zasilania wyłącznie olejem napędowym. Będzie to pierwszy lodołamacz napędzany LNG na świecie. Koncepcja lodołamacza została opracowana przez firmy Aker Arctic Technology Inc.ILS Ltd.

System paliwowy LNG składa się z dwóch izolowanych próżniowo zbiorników kriogenicznych o pojemności 400 m3 każdy. Będą one zamontowane w pionie pod pokładem lodołamacza. Dostawcą zbiorników LNG wraz z armaturą jest Linde Group. Będą to największe, kiedykolwiek zamontowane w tego rodzaju aplikacji, zbiorniki LNG.

Projekt ten jest ważnym krokiem dla przemysłu morskiego. W wyniku rosnącej świadomości ekologicznej i bardziej rygorystycznych norm emisji wyraźnie zwiększa się udział LNG stosowanego jako paliwo żeglugowe. Jesteśmy dumni, że przyczyniamy się do jego rozwoju. Zamówienie to po raz kolejny pokazuje naszą silną pozycję na rynku dla systemów paliwowych LNG.

Lars Persson, dyrektor zarządzający Cryo AB, będącego częścią Linde Engineering


Good Przydatny artykuł (4)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy