LNG w żegludze śródlądowej

Piotr Złoty
źródło: hhpinsight.com
Dodany: 21.01.2014

 
Powstała w wyniku porozumienia pomiędzy dwoma holenderskimi przedsiębiorstwami (Veka Group i Deen Shipping) Grupa LNG ma na celu budowę statków napędzanych skroplonym gazem ziemnym i ich popularyzację wśród armatorów.

 

Obie firmy są przekonane o tym, że LNG stanowi przyszłościowe paliwo morskie i podjęły się budowy barki służącej do przewozu LNG, która będzie zasilana LNG. Statek ma wejść do służby w 2015 r. Nowe regulacje w zakresie emisji spalin z pewnością wymuszą na armatorach stosowanie LNG jako paliwa w jednostkach pływających. Paliwo to jest tak samo bezpieczne jak dieslowskie, a dodatkowo jest dużo tańsze i bardziej ekologiczne niż olej napędowy.

Veka GroupDeen Shipping zapowiedziały na początku 2013 r. budowę pierwszego śródlądowego gazowca LNG. Statek o długości 90 m będzie w stanie przewieźć 2250 m3 LNG.

MT Argononfot. hhpinsight.comMT Argonon jest napędzanym LNG i olejem napędowym zbiornikowcem dostarczajacym paliwo do statków

Deen Shipping ma już doświadczenie w eksploatacji statków napędzanych LNG. Eksploatowany przez firmę zbiornikowiec MT Argonon jest pierwszą na świecie barką zasilaną LNG, zbudowaną pod koniec 2011 r. Zastosowano w niej 2 silniki dual fuel, w których 80% dawki paliwa stanowi LNG, pozostałe 20% to olej napędowy. Pozwala to na 25% obniżenie wydatków na paliwo w stosunku do zasilania wyłącznie olejem napędowym. Napędzające MT Argonon silniki to produkty firmy Caterpillar wyposażone w gazowy układ zasilania przez firmę Pon Power. Każdy silnik dysponuje mocą 1520 KM.

Dodatkowo statek ma parę zasilanych gazem ziemnym turbin Capstone do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja). Gazy wydechowe o wysokiej temperaturze, przechodząc przez wymiennik ciepła podgrzewają wodę do temperatury 80-90°C. Woda ogrzewa parownik LNG silników głównych, jest także wykorzystywana w centralnym ogrzewaniu pomieszczeń na statku oraz do ogrzewania wody użytkowej.

Barka o długości 110 m została zaprojektowana i zbudowana przez stocznię Trico w Sluisjesdijk (Rotterdam). W zbiornikach barki jest przewożone paliwo okrętowe. MT Argonon jest wykorzystywany do bunkrowania (tankowania) statków w portach: Rotterdam, Amsterdam i Antwerpia.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie