Więcej LNG jako paliwa żeglugowego

Piotr Złoty
źródło: Port Rotterdam, Portal Morski
Dodany: 27.02.2018

 
W 2017 r. w porcie w Rotterdamie zanotowano spadek sprzedaży ropopochodnych paliw żeglugowych, podczas gdy wyraźnie zwiększyło się zastosowanie LNG na statkach.

 
REKLAMA

W 2017 r. sprzedaż ropopochodnych paliw żeglugowych bunkrowanych na statki w porcie w Rotterdamie zmniejszyła się z 10,1 mln m³ do 9,9 mln m³. Większość stanowi olej napędowy (8,3 mln m³).

W tym samym czasie skroplony gaz ziemny (LNG) w zastosowaniach żeglugowych zanotował wzrost sprzedaży. W 2016 r. sprzedaż LNG jako paliwa okrętowego w porcie w Rotterdamie była mniejsza niż 100 ton podczas gdy w 2017 r. sprzedano 1500 ton tego nośnika energii.

Bunkrowanie statku z cysterny LNGfot. LotosBunkrowanie statku z cysterny LNG

Emission Control Areas (ECA)

Około 1 do 1,5 mln m³ oleju napędowego trafiającego na statki w porcie w Rotterdamie to tzw. olej o ultra niskiej zawartości siarki (ultra-low sulfur fuel oil), który zawiera poniżej 0,1% siarki. Paliwa te są stosowane od 2015 r., w którym zawartość siarki w paliwach żeglugowych statków użytkowanych w obszarach ECA (Emission Control Areas) Morza Północnego, Morza Bałtyckiego i wybrzeży Stanów Zjednoczonych zmniejszono z 1,0 do 0,1%.

Skroplony gaz ziemny (LNG)

Wzrost liczby bunkrowań LNG to głównie zasługa statku Wes Amelie, pierwszego na świecie kontenerowca, którego napęd został konwertowany na LNG. Statek jest regularnie bunkrowany w terminalu Prins Willem Alexanderhaven portu Rotterdam.

W 2017 r. Shell wprowadził do użytku statek oceaniczny Cardissa, który operuje będzie dostarczał klientom w całej Europie skroplony gaz ziemny (LNG) z terminalu Gate w Rotterdamie.

Jak podaje Portal Morski także polskie porty otrzymują już zapytania o możliwość bunkrowania skroplonego gazu ziemnego. Port Gdynia przymierza się do oferowania bunkrowania statków LNG.

Adam Meller

prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

W wersji optymistycznej w ciągu dwóch lat może wejść do eksploatacji barka bunkrująca LNG na statki w Gdyni. W międzyczasie port Gdynia będzie oferował bunkrowanie z cystern z nabrzeży.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy