Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. LNG Global / Kadłub statku Prelude po wyjściu z doku stoczni Goeje poprzednie następne
09.12.2013

Pływający terminal LNG

Pływający terminal LNG fot. Shell

W Korei Południowej, w stoczni Goeje należącej do Samsung Heavy Industries zwodowano kadłub pierwszego w historii pływającego terminalu służącego do wydobycia gazu ziemnego i jego skraplania.
REKLAMA
Statek typu FLNG Prelude firmy Shellfot. ShellStatek Prelude jest pierwszą jednostką typu FLNG (Floating Liquefied Natural Gas). Jego zadaniem będzie wydobywanie gazu ze złóż podmorskich, jego skraplanie, przechowywanie i przeładunek LNG na gazowce

Jednostka zamówiona przez Shell będzie największym obiektem pływającym zbudowanym przez człowieka. Jej długość to 488 m. Statek Prelude zacznie pracę w 2017 r., a Shell planuje już zamówienie kolejnych tego typu jednostek pływających. Po zakończeniu prac nad kadłubem rozpocznie się montaż wyposażenia, także zbiorników do przechowywania gazu.

Zdolności produkcyjne statku pozwolą na roczne wytwarzanie do 3,6 mln ton LNG. Shell deklaruje, że pomimo ogromnych rozmiarów statku instalacja do skraplania gazu ziemnego zajmie około 25% powierzchni lądowego terminala o takiej wydajności. Zgromadzone w zbiornikach paliwo będzie przeładowywane na gazowce.

Shell planuje eksploatację statku na złożu gazu znajdującym się około 500 km na zachód od Australii. Jednostka może tam pozostać nawet przez 25 lat.

Porównanie wielkości statku Prelude z największymi budynkami na świeciefot. ShellPorównanie wielkości statku Prelude z największymi budynkami na świecie

Szacunkowy (wyliczony przez analityków) koszt jednostki Prelude to około 8 mld funtów. Według Shella jest to jednak opłacalne przedsięwzięcie z uwagi na możliwość łatwego przemieszczania takich statków ze jednego złoża na inne bez konieczności budowy infrastruktury wydobywczej i transportowej służącej do przesyłania gazu na brzeg.

Prezes koncernu Shell - Peter Voser ocenia, że w ciągu 20-30 lat na całym świecie zostanie zbudowanych kilkadziesiąt tego typu jednostek pływających, zastępując z czasem tradycyjną infrastrukturę wydobywczą.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Wirtualny Nowy Przemysł, Shell, LNG Global



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.