02.03.2015

Vindskip - czyli wiatr i LNG źródłem napędu statków przyszłości

Norweski inżynier Terje Lade, dyrektor zarządzający firmy Lade AS, zaproponował koncepcję statku Vindskip, który nie używa ciężkiego oleju opałowego, lecz wykorzystuje do napędu wiatr i skroplony gaz ziemny (LNG).
REKLAMA

Najważniejszym w koncepcyjnym projekcie statku Vindskip jest jego kadłub, pełniący jednocześnie rolę żagla.

Przebywając na pełnym morzu Vindskip będzie wykorzystywał wiatr, dzięki czemu znacznie ograniczy zużycie energii. W celu zachowania zdolności do manewrowania, przy jednoczesnym utrzymaniu stałej prędkości w sytuacji kiedy wiatr jest słaby, zastosowano przyjazną środowisku i oszczędną siłownię zasilaną gazem ziemnym, przechowywanym w postaci skroplonej.

Statek LNG Vindskip norweskiej firmy Lade ASfot. Lade ASStatek LNG Vindskip norweskiej firmy Lade AS

Norweska firma Lade AS szacuje, że dzięki takiej koncepcji napędu można zaoszczędzić około 60% kosztów związanych z paliwem (w porównaniu z ciężkim olejem opałowym) przy ograniczeniu emisji dwutlenku węgla o 80%.

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) chce zmniejszyć wpływ na środowisko statków oceanicznych (90% z nich jest napędzanych ciężkim olejem opałowym).

Począwszy od 2020 r., paliwa żeglugowe będą zawierać maksymalnie 0,1% siarki.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Lade AS



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.