Scania ADL Enviro 300 - rekord prędkości na biometanie

Piotr Złoty
źródło: Scania, Reading Buses
Dodany: 08.03.2016

 
Firma Reading Buses obsługująca komunikację autobusową wokół angielskiego miasta Reading podjęła próbę pobicia rekordu prędkości jazdy autobusem napędzanym biometanem.

 

We flocie firmy Reading Buses znajdują się 34 tego typu autobusy (zasilane biometanem), co stanowi 20% jej taboru.

Jesteśmy nowoczesnym, innowacyjnym przedsiębiorstwem i chcieliśmy uwolnić się od stereotypowego wizerunku transportu autobusowego kojarzącego się z brudnym i powolnym taborem.

To był imponujący widok. Autobus brzmiał jak bombowiec Avro Vulcan, ponieważ jego sylwetka nie jest aerodynamicznie dostosowana do jazdy z prędkością 80 mil/h.

John Bickerton, główny inżynier Reading Buses

Firma szukała pomysłu na poprawienie wizerunku transportu publicznego, uchodzącego za powolny i nie zapewniający komfortowych warunków podróżowania. Stąd pomysł próby bicia rekordu prędkości.

Scania ADL Enviro 300fot. ScaniaRekord prędkości autobusu zasilanego biometanem należy do Scanii ADL Enviro 300 użytkowanej w firmie Reading Buses

Celem próby było osiągnięcie prędkości 80 mil/h (128 km/h), co dla autobusu, którego szybkość jest ograniczona do 56 mil/h (90 km/h) wydawało się dużym wyzwaniem. Autobus, oprócz kilku drobnych modyfikacji wymaganych w czasie prób bicia rekordu prędkości związanych z bezpieczeństwem był zwykłym pojazdem służącym na co dzień do przewozu osób.

Do próby bicia rekordu wyznaczono autobus Scania ADL Enviro 300 zasilany biometanem.

Pojazd bazuje na podwoziu Scania KUB (18 t). W jego układzie napędowym zastosowano 5-cylindrowy, gazowy silnik OG9, który przy pojemności skokowej 9,3 l osiąga moc 270 KM.

Na potrzeby próby bicia rekordu w silniku wyłączono ogranicznik prędkości obrotowej, dzięki czemu mógł on ”rozkręcić” się powyżej 1900 obr./min. Pojazd został także wyposażony w zestaw nowych opon Michelin zdolnych do osiągania wysokich prędkości.

Próba odbyła się na torze Millbrook niedaleko Bedford w hrabstwie Bedfordshire. Autobus osiągnął prędkość maksymalną 80,73 mil/h (blisko 130 km/h). Średnia prędkość z jednego okrążenia wyniosła 76.785 mil/h (123,6 km/h).

Warto wiedzieć

Firma Reading Buses była pierwszym użytkownikiem gazowych autobusów Scania ADL w Wielkiej Brytanii. Pierwsze egzemplarze trafiły do niej w 2013 r.

Próba prędkości była okazją do promowania sprężonego gazu ziemnego, a w szczególności biometanu jako czystego źródła energii dla transportu publicznego.

Firma Reading Buses ma dwa kompresory do tankowania CNG, które pozwalają na tankowanie także innych pojazdów.

Biometan dostarcza firma Gas Vehicle Alliance. Paliwo to ma certyfikat neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Dostarczany biometan jest wytwarzany z krowiego nawozu i odpadów żywnościowych.


Good Przydatny artykuł (5)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie