Pierwszy na świecie lodołamacz LNG już pływa

Piotr Złoty
źródło: Arctia
Dodany: 17.01.2017

 
Polaris to pierwszy na świecie lodołamacz zasilany LNG. Dołączył on do floty fińskiej firmy Arctia we wrześniu 2016 r. Statek jest w stanie wykorzystywać zarówno skroplony gaz ziemny (LNG) jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki.

 

Stosowanie LNG jako paliwa żeglugowego znacznie zmniejsza emisję dwutlenku węgla, co czyni Polarisa jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska statków.

Warto wiedzieć

Pędnik azymutalny jest  to zamontowana pod kadłubem śruba znajdująca się na ramieniu obracającym się o 360° wokół osi pionowej. Silnik napędowy pędnika azymutalnego znajduje wewnątrz statku, a moc trafia na śrubę za pośrednictwem odpowiedniej przekładni.

Konstrukcja Polarisa jest określana na arcydzieło fińskiego przemysłu stoczniowego. Wyposażono go w trzy pędniki azymutalne Azipod, które zapewniają mu doskonałe właściwości manewrowe.

Polaris potrafi kruszyć wynosi o grubości 1,2 m przy prędkości 6 węzłów.

Lodołamacz jest wyposażony w dostarczony przez firmę Lamor system zbierania ropy naftowej czy oleju z powierzchni wody. Zamontowane na lodołamaczu zbiorniki pozwalają zebrać 1015 m3 ropy z wydajnością 200 m3/h, nawet w trudnych warunkach pogodowych i grubej pokrywie lodowej.

Głównym zadaniem lodołamacza Polaris jest zapewnienie żeglugi na Morzu Bałtyckim przez wspomaganie pracy statków handlowych operujących na Bałtyku w okresie zimowym. Ponadto Polaris usuwać plamy oleju, ropy naftowej lub awaryjnie holować inne jednostki lub wykonywać działania ratownicze na otwartym morzu przez cały rok.

Lodołamacz Polarisfot. ArctiaNapędzany LNG lodołamacz Polaris

Polaris zaczyna swoją służbę w w historycznym dla Finlandii momencie. W 2017 roku kraj ten świętuje swoje 100-lecie niepodległości, co znalazło wyraz na ścianie statku.

Żywotność lodołamacza Polaris jest określona na 50 lat.

Jednostka ma 110 m długości i 24 m szerokości. Zanurzenie wynosi 8 m.

W układzie napędowym stosowane są są trzy silniki Wartsila. Są to 2 jednostki napędowe po 6000 kW, 2 po 4500 kW i jeden silnik 1280 kW. Wszystkie silniki są dual fuel (gazowo-dieslowskie jednostki napędowe). Całkowita moc wynosi ponad 22 MW, co czyni go najmocniejszym lodołamaczem w Finlandii.

Statek obsługuje 16-osobowa załoga.

Budowa lodołamacza Polaris była współfinansowana w ramach programu TEN-T w Unii Europejskiej.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy
Ustawienia plików cookie