Henryk Mucha
prezes PGNiG Obrót Detaliczny
Aktywnie wspieramy rozwój gazomobilności w Polsce, dlatego cieszymy się, że Kielce dołączają do grona miast odważnie stawiających na ekologiczne autobusy zasilane gazem CNG. Dynamika rozwoju tego rynku jest bardzo duża, ponieważ w przyszłym roku flota autobusów gazowych w całym kraju powiększy się z 400 do 600 pojazdów. To dowód na to, że polskie miasta chcą iść w stronę czystego transportu zasilanego ekologicznym paliwem, jakim jest gaz ziemny.
Ogólnodostępna stacja CNG w Kielcach ma zostać wybudowana do końca 2019 r., a MPK w Kielcach zamierza kupić pierwsze 10 autobusów gazowych do 2020 r. Docelowo w firmie ma być użytkowanych 60 takich pojazdów co będzie stanowić 30% taboru firmy.
Pomimo tego, że sprężony gaz ziemny (CNG) stanowi niewielki ułamek sprzedawanego przez PGNiG Obrót Detaliczny gazu firma po raz kolejny pokazuje, że rozwój rynku CNG jest dla niej ważny i co wynika z licznych przykładów, możliwy.
Z całą pewnością pomagają w tym tworzone przez władze zachęty w postaci zapowiedzi zerowej akcyzy na CNG i konieczność dostosowywania taboru m.in. komunikacji miejskiej i firm komunalnych do wymagań ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nie bez znaczenia jest także duża aktywność firmy w tym sektorze sprzedaży gazu ziemnego i jej aktywne uczestnictwo w działaniach Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
Oto wypowiedź Henryka Muchy, prezesa PGNiG Obrót Detaliczny, który pozwolił sobie na kilka zdań refleksji odnoszących się do początku jego pracy w Spółce, która podjęła wyzwanie pobudzenia rozwoju branży CNG w Polsce.
Henryk Mucha
prezes PGNiG Obrót Detaliczny
Kiedy ponad 2 lata temu zaczynaliśmy analizę tego rynku to przyznam, że nie wyglądało to dobrze. Rodziła się wtedy elektromobilność, powstawał rządowy plan jej dofinansowania. W gazomobilności, a przypomnę, że to pojęcie zrodziło się w naszej spółce, mieliśmy sporo do zrobienia. Tak zaczęła się współpraca z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, której jesteśmy aktywnym członkiem. Tak zaczęła się również partnerska współpraca z przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej.
Firma PGNiG Obrót Detaliczny musiała zacząć od odbudowy wiarygodności wśród klientów, także w spółkach komunikacyjnych, które na skutek różnego rodzaju działań m.in. wprowadzenia akcyzy na CNG straciły chęć wprowadzania czystych i ekologicznych napędów gazowych. Niestety dotyczyło to także firm, które już użytkowały autobusy gazowe.
Elastyczne podejście PGNiG do każdego klienta pozwoliło na odbudowanie pozytywnych relacji z firmami komunikacyjnymi, które dzięki temu i planom rządowych zachęt zaczęły ponownie dostrzegać zalety (także ekonomiczne) z użytkowania pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Najnowszym tego przykładem jest właśnie podpisany list intencyjny z MPK w Kielcach.
Henryk Mucha
prezes PGNiG Obrót DetalicznyPartnerstwo z przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej to jest wiarygodność, która musi być po stronie partnera. Jest takie stare polskie przysłowie, że dobra umowa czyni przyjaciół. To jest filozofia naszego funkcjonowania. Staramy się być partnerem we współpracy z państwem, mieć dobry produkt i staramy się abyście państwo mieli przekonanie, że wspólnie coś tworzymy, że to nie jest przygoda, która trwa kilka miesięcy. Tak właśnie wygląda dzisiaj rozwój rynku gazu sprężonego w Polsce. Przykładami mogą być Tychy, Rzeszów, Warszawa, Sanok, nasza współpraca z Autosanem i dzisiaj Kielce. I to nie jest nasze ostatnie słowo.