Podstawową funkcjonalnością stacji będzie możliwość tankowania pojazdów LNG oraz CNG. Zastosowana w niej skraplarka kriogeniczna pozwoli na skroplenie odparowanego gazu i ponowne wtłoczenie go do zbiornika, co z kolei przełoży się na zerową emisję metanu do atmosfery podczas pracy stacji. Co więcej, automatyczne sterowanie i monitoring umożliwi obsługę stacji dokującej przez jedną osobę oraz zdalne jej serwisowanie.
Jacek Sasin
wicepremier, minister aktywów państwowych
W czasach walki z epidemią koronawirusa nie zapominamy o ciągłości funkcjonowania naszych spółek związanej z ich bieżącą działalnością. To nie tylko szansa na szybki powrót do normalnego działania, ale także nadzieja na dynamiczny wzrost gospodarczy w niedalekiej przyszłości. Innowacyjność będzie tu elementem kluczowym.
Unikalną funkcją stacji będzie długoterminowe utrzymywanie bezpiecznych parametrów technicznych LNG zmagazynowanego w intermodalnych, kriogenicznych zbiornikach kontenerowych. Umożliwi to np. dalszą dystrybucję LNG do klientów końcowych, przy wykorzystaniu wszystkich możliwych środków transportu.
Paweł Jan Majewski
prezes Zarządu Grupy LOTOS
Grupa LOTOS niezmiennie stawia na rozwój poprzez innowacje. Chcemy podkreślić to zwłaszcza w tym trudnym dla wszystkich czasie pandemii. Bez zakłóceń produkujemy i dostarczamy na rynek nasze produkty, wspieramy polskie służby w walce z koronawirusem, ale równolegle też cały czas pracujemy nad kolejnymi projektami. Inwestycja realizowana z Remontową LNG Systems umożliwi uzupełnienie oferty LOTOS Paliwa o LNG i CNG, nowoczesne paliwa alternatywne, bardziej ekonomiczne i niskoemisyjne, przeznaczone przede wszystkim dla ciężkiego transportu samochodowego.Tego typu inicjatywy to dla nas ważny kierunek, który zamierzamy aktywnie rozwijać.
Stacja dokująca powstanie na stacji paliw LOTOS przy ul. Spacerowej 50 w Gdańsku-Osowej i będzie obsługiwana przez spółkę LOTOS Paliwa. Budowa w proponowanej lokalizacji przyczyni się do rozwoju infrastruktury transportowej w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T. Wpłynie to nie tylko na stworzenie systemu dystrybucji paliwa LNG na terenie Gdańska. Oddziaływanie projektu obejmie też Gdynię (węzeł miejski sieci bazowej), a także co najmniej region województwa pomorskiego (w Polsce Północnej nie istnieje obecnie źródło paliwa LNG). W przyszłości, poza funkcją stacji paliw, może pełnić ona również rolę bazy dla wirtualnych rurociągów LNG, stanowiąc klucz do nowoczesnej dystrybucji tego paliwa na obszarze Polski i poza nią.
Piotr Dowżenko
prezes Zarządu spółki Remontowa LNG Systems z grupy Remontowa Holding
Cieszę się, że wreszcie wprowadzamy na rynek rozwiązanie zaprojektowane przez polskich inżynierów i wyprodukowane w kraju. Szczególnie cieszy fakt, że stacja powstanie na Pomorzu we współpracy z najlepszym partnerem jakiego mogliśmy sobie wymarzyć w tym projekcie, czyli z LOTOSEM – liderem nowoczesności w przemyśle paliwowym. Poprzez ten projekt wdrożymy co najmniej kilka bardzo wymagających technologii, poszerzymy gamę oferowanych przez nas rozwiązań dla LNG oraz wchodzimy na rynek lądowy z technologiami stosowanymi przez nas wcześniej w przemyśle morskim.
Obecnie realizowane są już pierwsze prace montażowe, trwają szkolenia m.in. z nakładania izolacji kriogenicznej MLI (Multi Layer Insulation) stosowanej, co ciekawe, także w przemyśle kosmicznym. Dobiega również końca kompletowanie niezbędnych, często trudno dostępnych komponentów. Podpisanie umowy, zakończenie prac projektowych oraz zakończenie dostaw oznacza przejście do fazy uzgodnień formalnych, budowy i uruchomienia.
Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach programu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF), a obejmuje zaprojektowanie, budowę oraz przeprowadzenie badań pilotażowej stacji dokującej LNG.