GLS Poland - spółka-córka General Logistics Systems B.V. (z siedzibą w Amsterdamie). GLS to jeden z wiodących dostawców usług kurierskich w Europie. Grupa jest także obecna w Kanadzie i na zachodnim wybrzeżu USA. Do dyspozycji GLS jest 70 centralnych i regionalnych sortowni oraz około 1400 filii i agencji. Ponad 19 000 pracowników obsługuje rocznie 634 miliony paczek. Każdego dnia 26 000 samochodów kurierskich i około 3 500 aut wahadłowych pracuje dla GLS. W roku fiskalnym 2018/2019 GLS uzyskał przychody 3,3 mld euro.
Te nowoczesne pojazdy zapewniają dużo niższą emisję zanieczyszczeń i wyraźnie mniejsze zużycie paliwa niż porównywalne auta z tradycyjnym napędem. To element realizowanej przez GLS strategii Think Green.
Cztery nowe pojazdy obsługują jedną z najważniejszych tras transportu liniowego GLS – pomiędzy centralną sortownią operatora w Polsce (mieści się w Strykowie pod Łodzią) a głównym hubem przeładunkowym firmy w Niemczech (w miejscowości Neuenstein w Hesji). Codziennie każdy samochód pokonuje łącznie około 1742 km.
Samochody ciężarowe napędzane wyłącznie skroplonym gazem ziemnym (LNG) to pierwsze pojazdy tego rodzaju w barwach GLS Poland.
Andrzej Wasielewski
Director Central Operations, GLS Poland
Cieszymy się, że flota samochodów jeżdżących dla naszej firmy wzbogaciła się o nowoczesne pojazdy korzystające z paliwa przyjaznego dla środowiska. To krok milowy w rozwoju transportu przyszłości. Tym istotniejszy, że dotyczy ciężkich pojazdów obsługujących dalekie trasy.
Technologia ekologiczna i sprawdzona
Jak informuje producent, użytkowane IVECO Stralis NP 460 to pierwsze w Polsce podwozia ciężarowe z wymiennymi kontenerami BDF, które są zasilane wyłącznie gazem ziemnym.
Pojazdy LNG zużywają nawet o 15% paliwa mniej w porównaniu z podobnymi samochodami ciężarowymi z silnikami Diesla.
A warto przy tym wziąć pod uwagę, że gaz LNG jest w większości krajów Europy tańszy niż olej napędowy. Nie do przecenienia są również korzyści dla środowiska. Pojazd emituje aż o 99% mniej cząstek stałych oraz o 60% mniej tlenków azotu w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro VI.
Jacek Nowakowski
Gas Business Development Manager, IVECO Poland
Gaz ziemny jest najlepszym alternatywnym paliwem od czasu, gdy olej napędowy wygrał z benzyną. Silnik korzystający z gazu LNG to sprawdzona technologia, zapewniająca ograniczenie zużycia paliwa, kosztów eksploatacji oraz emisji zanieczyszczeń. Stralis NP 460 dobrze odpowiada na potrzeby nowoczesnego transportu, w którym rozwiązania ekologiczne już zaczynają odgrywać pierwszoplanową rolę. Dodatkowo, konstrukcja auta zapewnia również bardzo wysoki komfort pracy dla kierowcy, w tym minimalny poziom hałasu oraz wibracji w kabinie.
Auto jest wyposażone w dwa zbiorniki kriogeniczne na gaz. Dzięki ich dużej pojemności IVECO Stralis NP 460 może przejechać na jednym tankowaniu nawet do 1600 km. Silnik ma moc 460 KM.
Jacek Nowakowski
Gas Business Development Manager, IVECO Poland
Stralis NP to pierwszy w historii samochód ciężarowy zasilany gazem oferujący moc, zasięg, komfort jazdy i dynamikę na miarę standardów obowiązujących w przewozach międzynarodowych.
Funkcjonalność pojazdów jeżdżących w barwach GLS podnosi fakt, że zostały wyposażone
w podwozia z wymiennymi kontenerami BDF. Są to pierwsze w Polsce samochody ciężarowe
z tego typu rozwiązaniem.
Strategia na przyszłość
Samochody IVECO Stralis NP 460 nabyła i eksploatuje firma MC TRANS, przewoźnik od wielu lat związany z GLS Poland, funkcjonujący jako podwykonawca tego operatora.
Marta Łysak
MC TRANS
Za wyborem samochodów na gaz ziemny LNG przemawiały zarówno argumenty ekologiczne, jak i ekonomiczne. Zdecydowanie zwiększyliśmy w ten sposób nasz potencjał.
Jaki wpływ na wybór pojazdów wykorzystujących akurat tego rodzaju paliwo miała firma kurierska?
Andrzej Wasielewski
Director Central Operations, GLS Poland
Wdrażamy rozwiązania ekologiczne i mocno wspieramy w tym również naszych partnerów. Dbałość o środowisko jest integralnym elementem działalności GLS, na stałe wpisanym w filozofię naszej firmy. Pokazuje to strategia Think Green, którą konsekwentnie realizujemy i rozwijamy od ponad 10 lat.
Podaje też przykłady innych działań wynikających z tej strategii:
Andrzej Wasielewski
Director Central Operations, GLS Poland
Firma zachęca swoich kurierów do ekologicznej jazdy, a wspiera ich w tym specjalna aplikacja kurierska wyszukująca optymalną w danym dniu trasę. Na wspomnianej długodystansowej trasie Stryków-Neuenstein wykorzystywane są także cztery samochody napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG.
GLS przywiązuje też dużą wagę do rozwoju nisko- lub zeroemisyjnych środków transportu.
W przypadku dostaw na tzw. ostatniej mili, w różnych miastach Europy, operator testuje i krok po kroku wdraża różnego rodzaju pojazdy alternatywne, w tym rowery towarowe.