Pierwszy Rajd Blue Corridor odbył się w 2008 r. w Rosji. W ciągu 9 dotychczasowych edycji uczestniczyły w nim 154 samochody, które pokonały dystans 34 390 km. Blue Corridor odwiedził dotychczas 96 miast w 22 europejskich krajach .
31 maja 2016 r. Blue Corridor Rally - 2016: Amber Road (Międzynarodowy rajd samochodów napędzanych gazem ziemnym), organizowany przez Gazprom Export oraz niemiecki Uniper, gościł w Gdańsku, gdzie w hotelu Radisson Blu odbyła się konferencja poświęcona zastosowaniu paliw metanowych w transporcie drogowym i morskim.
W tym roku Rajd pokona w sumie trasę o długości 4470 km. Impreza wystartowała 26 maja w St. Petersburgu i przebiega wokół Morza Bałtyckiego przez Rosję, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Niemcy, Danię, Szwecję i Finlandię, gdzie 9 czerwca, w Turku, planowane jest zakończenie imprezy.
Poszczególne przystanki rajdu są ulokowane w miastach portowych położonych nad Bałtykiem. Odbywające się w nich konferencje mają na celu przekazanie wiedzy i wymianę poglądów na temat zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym i morskim.
W Gdańsku poruszono tematykę bunkrowania (tankowania) statków zasilanych LNG w portach położonych nad Morzem Bałtyckim.
Zapotrzebowanie na LNG do napędu statków z pewnością będzie się zwiększać w kontekście zmieniających się na coraz bardziej restrykcyjne wymagań odnośnie zawartości siarki w paliwach stosowanych w transporcie morskim.
Przedstawiono plany Gazpromu dotyczące rozwoju infrastruktury LNG do bunkrowania statków na Bałtyku. Rosjanie planują zbudować taki obiekt w niemieckim Rostocku.
Na konferencji w Gdańsku przedstawiono także włoski rynek gazu ziemnego z perspektywy organizacji NGV Italy.
Po włoskich drogach jeździ 960 tys. samochodów osobowych i dostawczych oraz 3,8 tys. autobusów i pojazdów ciężarowych zasilanych gazem ziemnym.
Według NGV Italy rynek pojazdów CNG we Włoszech ma szansę na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój z uwagi na wchodzące w życie przepisy, które zabronią użytkowania pojazdów zarejestrowanych przed końcem 1992 r. (kiedy zaczęła obowiązywać norma Euro 1). Oznacza to konieczność wymiany około 8,5 tys. autobusów w ciągu 5 lat, co wiąże się z nakładami 1,87 mld Euro.
Konferencja była także okazją do zaprezentowania rynku polskiego. Magdalena Konopacka - pracownik Wydziału Prawa Uniwersytetu Gdańskiego omówiła zagadnienia prawne związane z wdrażaniem dyrektyw unijnych dotyczących krajowej polityki wykorzystania paliw alternatywnych.
Polska leży na trasie europejskich korytarzy transportowych. Z tego powodu wykorzystanie czystszych, tańszych i bezpieczniejszych paliw jest dla niej bardzo ważne. Mamy nadzieję, że wykorzystanie gazu ziemnego w pojazdach, a także transporcie morskim będzie się nadal rozwijać na tym rynku.
Eugene Pronin, pomysłodawca Rajdu Blue Corridor