10 minibusów CNG dla PKM Tychy

IVECO Poland
źródło: IVECO Poland
Dodany: 28.08.2019
Informacja producenta

 
Zamówione przez PKM w Tychach ekologiczne minibusy IVECO URBY zasilane sprężonym gazem ziemnym, były największym w Polsce i jednym z największych w Europie projektem dostawy autobusów klasy MINI, realizowanym od sierpnia 2018 roku i opiewającym na kwotę 7 749 000 PLN brutto.

 
REKLAMA

Producent autobusów firma MMI oraz IVECO Poland oficjalnie zakończyli dostawę 10 gazowych minibusów IVECO 72C URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Realizacja była wynikiem podpisanej umowy w dniu 20 sierpnia 2018 roku na dostawę 10 minibusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kontrakt opiewał na 7 749 000 PLN brutto. Jeden pojazd IVECO 72C URBY CNG to wydatek rzędu 630 000 PLN netto.

Oficjalne przekazanie minibusów IVECO 72C URBY CNGfot. IVECO PolandOficjalne przekazanie minibusów IVECO 72C URBY CNG

Dostarczone minibusy umożliwiają podróż 33 pasażerom, w tym 10 na miejscach siedzących. IVECO URBY posiadają dwoje drzwi pasażerskich w układzie 0-1-2. Drzwi przednie pojedyncze, drzwi tylne dwuskrzydłowe, które posiadają obniżoną podłogę z rampą wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz dwa rozkładane siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi.

Minibusy zasilają 3,0 litrowe gazowe silniki FPT o mocy 100 kW (136 KM). Pojazdy zostały wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów Hi Matic ZF. Każdy z autobusów jest monitorowany oraz klimatyzowany. Autobusy dla PKM w Tychach zostały zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C, przy rozstawie osi 4350.

Większe od oryginalnych zbiorniki na sprężony gaz ziemny, zostały umieszczone na dachu autobusu. Są to 3 lekkie, kompozytowe zbiorniki o pojemności wodnej 158 lirów, co pozwala zgromadzić w pojeździe około 95 Nm³ (około 71 kg) gazu. Dzięki zwiększonej pojemności butli CNG oraz niskiemu zużyciu paliwa, które w warunkach drogowych w Tychach wyniosło tylko 18,1 kg/100 km, autobusy na jednym tankowaniu mogą przejechać około 400 km. Dzięki tak imponującym osiągom IVECO URBY mogą obsługiwać każdą linię w mieście, a ich średni przebieg w pierwszym miesiącu eksploatacji wyniósł aż 6 300 km, co przełoży się na przebieg roczny na poziomie 75 000 km.

Stanisław Zdrojewski

prezes MMI Sp. z o. o.

Nasz zakład produkcyjny we Włynkówku od lat współpracuje z marką IVECO w zakresie realizacji projektów autobusów miejskich budowanych na podwoziach IVECO Daily. Doceniamy rozwiązania technologiczne marki IVECO, będącej niekwestionowanym liderem w napędach CNG oraz w tej klasie autobusów. IVECO URBY to autobus łączący w sobie niewielkie rozmiary z wielkimi możliwościami. Jest niebywale zwrotny, dzięki czemu prowadzenie go jest łatwe i komfortowe nawet na wąskich i krętych drogach. Bogato wyposażony w systemy zwiększające bezpieczeństwo, a jednocześnie oszczędny i opłacalny, szczególnie przy zastosowaniu zasilania sprężonym gazem ziemnym.

Daily Hi-Matic Natural Power: najlepsze rozwiązanie dla transportu na terenie miasta

IVECO 72C URBY CNGfot. IVECO PolandIVECO 72C URBY CNG

Minibusy IVECO URBY CNG bazują na Daily Hi-Matic Natural Power, który jest pierwszym w branży lekkim pojazdem użytkowym napędzanym sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. To doskonałe rozwiązanie dla transportu w miastach, dzięki idealnemu połączeniu zrównoważonej technologii Natural Power i absolutnej przyjemności z jazdy ze skrzynią biegów Hi-Matic, niedostępną w żadnym innym modelu z tego segmentu. Pojazd ten oferuje solidność, wydajność i niezawodność, z których słynie IVECO Daily, a przy tym wyższy komfort i niższe zużycie paliwa. Charakteryzuje się także bardzo niską emisją zanieczyszczeń i CO2 oraz najlepszymi w swojej klasie właściwościami jezdnymi.

W Daily Hi-Matic Natural Power firma IVECO wykorzystała ponad 20‑letnie doświadczenie marki w zakresie pionierskich technologii opartych na gazie ziemnym. Samochód jest wyposażony w silnik F1C o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM, rozwijający najwyższy w tej klasie moment obrotowy 350 Nm, porównywalny z silnikami diesla w pojazdach o zbliżonym DMC. Jako silnik przeznaczony specjalnie do samochodów dostawczych jest wytrzymalszy i lepiej przystosowany do specyfiki eksploatacji w porównaniu z silnikami zasilanymi CNG zapożyczonymi z samochodów osobowych.

Minibusy CNG w Tychachfot. IVECO PolandPKM Tychy od dawna wykorzystuje niskopodłogowe Minibusy CNG

Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla IVECO Euro VI o pojemności 3 litrów, który i tak należy uznać za wyjątkowo przyjazny dla środowiska. W rzeczywistych warunkach jazdy w cyklu miejskim emisja CO2 z silnika CNG jest o 3% niższa w stosunku do wartości typowych analogicznej jednostki wysokoprężnej. Zestawienie skrzyni biegów Hi-Matic z silnikiem CNG zwiększa tę różnicę do 5% na korzyść silnika zasilanego gazem. W przypadku zastosowania biogazu redukcja emisji CO2 z silnika CNG może sięgać 95%, co oznacza bilans bliski zeru.

Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5% oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Niższa cena CNG w porównaniu z olejem napędowym przekłada się na bardzo konkurencyjne koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, takie jak cena paliwa, wydajność silnika i wartość energetyczna gazu ziemnego, stosowanie tego paliwa może przynieść nawet 35% oszczędności w porównaniu z użytkowaniem samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Jest to zatem ekonomicznie zrównoważone rozwiązanie dla przewoźników, którzy muszą funkcjonować w warunkach intensywnej konkurencji na rynku.

IVECO 72C URBY CNGfot. IVECO PolandIVECO 72C URBY CNG

IVECO Daily Hi-Matic Natural Power jest również niezwykle cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla prac nocnych w obszarach miejskich.

Wraz z Daily Hi-Matic Natural Power użytkownik otrzymuje ekskluzywną aplikację BUSINESS UP zmieniającą system łączności pokładowej w profesjonalne narzędzie pracy, w której pomaga Asystent Kierowcy i Asystent Biznesowy.

Dzięki najwyższej przyjemności z jazdy, oszczędności paliwa, parametrom środowiskowym, cichej pracy, niskiemu całkowitemu kosztowi posiadania i użytkowania (TCO) oraz bogatemu wyposażeniu w opcje łączności, ten wyjątkowy pojazd oferuje idealne połączenie jazdy z niską emisją oraz zwrotność i funkcjonalność w warunkach miejskich. Cechy te czynią go doskonałym lekkim pojazdem użytkowym dla firm stawiających na zrównoważony rozwój.


Good Przydatny artykuł (2)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy