Oleje silnikowe są specyfikowane w oparciu o klasyfikacje jakościowe i lepkościowe opracowane w odniesieniu do silników benzynowych i Diesla. Niestety dotychczas nie opracowano obowiązującej klasyfikacji dla olejów do silników zasilanych LPG i CNG.
Oleje do silników zasilanych CNG | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Parametr | Klasa lepkości SAE/klasa jakości API | Lepkość kinematyczna w 100oC | Wskaźnik lepkości | Temperatura płynięcia | Temperatura zapłonu | Liczba zasadowa TBN | Popiół siarczanowy |
Jednostka | - | mm2/s | - | oC | oC | mg KOH/g | % |
Turdus CNG | 15W-40/CF-4 | 14,5 | 130 | -30 | 228 | 8,5 | 0,8 |
BP Vanellus Gas | 15W-40 | 13,7 | - | -30 | 236 | 7 | 0,8 |
Fuchs CNG MC | 10W-40 | 15 | 157 | -36 | 208 | 7,6 | 0,81 |
Fuchs CNG | 15W-40 | 14,6 | 134 | -32 | 234 | 7,6 | 0,81 |
Tedex Truck CNG | 15W-4010W-40 | 1414,5 | 135145 | -33-45 | 220220 | 66 | 0,90,9 |
Gaz ziemny (CNG)
Gazu ziemnego jako paliwa silnikowego najczęściej używają miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne. Eksploatowane w warunkach ruchu miejskiego silniki autobusów są poddawane ekstremalnie wysokim obciążeniom. Są one specyfikowane wg wymagań poszczególnych producentów silników, ponieważ tak jak w przypadku LPG nie ma ogólnie obowiązujących norm jakościowych dla środków smarnych do silników CNG. Produkty te muszą charakteryzować się bardzo niską zawartością popiołów siarczanowych co zapobiega powstawaniu osadów na koronach tłoków, które mogą być przyczyną występowania samozapłonów. Oleje takie stanowią zupełnie inną gamę produktów w porównaniu ze środkami smarnymi stosowanymi w silnikach napędzanych klasycznymi paliwami. Zawartość popiołów siarczanowych jest nawet niższa niż w olejach do silników o ZS wyposażonych w filtry cząstek stałych czy układy SCR a jak wiadomo to te oleje wprowadziły rewolucyjne zmiany w formulacjach środków smarnych, wykreślając z pakietu dodatków związki fosforu, będące znakomitym dodatkiem przeciwzużyciowym.
Opracowanie formulacji spełniających wymagania producentów silników zasilanych gazem ziemnym jest bardzo trudne, dlatego liczba olejów spełniających te wymagania nie jest zbyt duża. Obecność w gronie producentów olejów do silników CNG polskich firm świadczy o wysokim poziomie technologicznym naszych zakładów petrochemicznych. Oleje do silników zasilanych gazem ziemnym znajdują się zarówno w ofercie Lotosu jak i Orlen Oil.
Lotos
Mineralny olej Turdus CNG 15W-40 spełnia wymagania jakościowe zgodne ze specyfikacją API CF-4. Jest przeznaczony do smarowania wysokoobrotowych, czterosuwowych silników zasilanych gazem ziemnym. W świetle deklaracji producenta zastosowano specjalny pakiet dodatków zmniejszający zużycie elementów silnika, zapobiegający powstawaniu osadów mogących powodować zakleszczenie pierścieni tłokowych. Odpowiednia lepkość zapewnia łatwy „zimny start” oraz zmniejszenie ilości dolewek w trakcie eksploatacji. Olej ma aprobaty Volvo CNG, MAN M 3271-1, spełnia wymagania MB 226.9, Renault Trucks RGD.
Orlen Oil
Kolejny polski produkt w zakresie olejów do silników zasilanych CNG to Platinum Ultor CNG 15W-40. Spełnia on wymagania jakościowe CF-4 wg API, zapewniając (wg producenta) ochronę wszystkich elementów silników zasilanych CNG. Platinum Ultor CNG spełnia wymagania wiodących producentów samochodów ciężarowych oraz autobusów, m.in. MB 226.9; MAN 3271; Volvo CNG; Renault Trucks RGD.
BP
Vanellus Gas jest olejem silnikowym przeznaczonym do smarowania silników zasilanych gazem ziemnym. Formulacja niskopopiołowa zapobiega powstawaniu osadów wysokotemperaturowych, mogących powodować zakłócenia w pracy silnika poprzez występowanie samozapłonów. Olej spełnia wymagania MB 226.9, MAN M3271-1, Volvo CNG, Renault Trucks RGD, DAF HP Gas.
Fuchs
Titan CNG MC o specyfikacji lepkościowej wg SAE: 10W-40 jest olejem powstającym w oparciu o bazy hydrokrakowane (MC) o właściwościach niewiele ustępujących bazom syntetycznym, a przy tym o wiele tańszych. Jest przeznaczony do smarowania silników zasilanych gazem zarówno w samochodach osobowych jak i w autobusach. Spełnia wymagania MAN 3271.
Kolejnym produktem dedykowanym do silników zasilanych gazem ziemnym jest Titan CNG 15W-40. Jest to olej mineralny przystosowany do stosowania w silnikach zasilanych LPG lub CNG, stosowanych w samochodach osobowych, ciężarowych i autobusach. Spełnia wymagania Mercedes Benz 226.9.
Tedex
Olej Tedex Truck CNG występuje w dwóch specyfikacjach lepkościowych 15W-40 i 10W-40. Olej 15W-40 jest mineralnym środkiem smarnym, opartym o hydrorafinowane bazy olejowe, olej 10W-40 wykorzystuje technologię półsyntetyczną. Oba oleje są przeznaczone do smarowania wysokoobciążonych silników zasilanych gazem ziemnym w zróżnicowanych warunkach eksploatacji od miejskiej po przebiegi dalekodystansowe. Producent gwarantuje znakomitą odporność na nitryzację (oddziaływanie na olej tlenków azotu powstających w procesie spalania) i przyspieszone utlenianie w wysokich temperaturach. Spełnia wymagania Mercedes Benz 226.9, MAN 3271-1, Volvo CNG, Renault Trucks RGD.
Jak widać oferta środków smarnych do silników zasilanych gazem jest dość obszerna, nawet w odniesieniu do jednostek zasilanych CNG, które wymagają zupełnie innej formulacji niż „zwykłe oleje” (bardzo niska zawartość popiołów siarczanowych w połączeniu z wysoką wartością TBN).
Użytkując samochód zasilany CNG należy zwrócić uwagę na stosowany olej silnikowy, który musi wykazywać właściwości znacznie odbiegające od „zwykłego oleju” z uwagi na wysokie temperatury panujące w komorach spalania i występujące warunki sprzyjające nitryzacji oraz utlenianiu. W tych warunkach przy zastosowaniu nieodpowiedniego oleju w komorach spalania tworzy się nagar, powodujący kłopoty w pracy jednostki napędowej.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.