Arona TGI to czwarty pojazd w ofercie marki SEAT, który korzysta z czystszego, tańszego paliwa gazowego.
Dotychczas oferowane były:
Arona TGI jest kontynuacją dążenia firmy SEAT do zwiększenia wykorzystania CNG w napędzie pojazdów. Pomaga to obniżyć emisję dwutlenku węgla (CO2) i tlenków azotu.
Arona TGI została zaprojektowana, opracowana i będzie produkowana w siedzibie firmy SEAT w Martorell. Stanowi ona kolejny krok w programie rozwoju pojazdów firmy, prezentując najnowszą technologię zmniejszającą wpływ na środowisko przy jednoczesnym zachowaniu przyjemności z jazdy.
Luca de Meo
prezes SEATa
SEAT aktywnie wzmacnia ofertę CNG, ponieważ paliwo to stanowi zrównoważoną alternatywę dla paliw klasycznych. Ponadto technologia TGI pozwala na wykorzystanie odnawialnego paliwa jakim jest biometan, zapewniający długotrwałą przyszłość CNG jako alternatywy dla mobilności o niskiej emisji.
Gazowy silnik 1.0 TGI
Nowy SEAT Arona TGI jest napędzany 3-cylindrowym, 12-zaworowym silnikiem 1.0 TGI, który rozwija maksymalną moc 90 KM. Jest ona dostępna w zakresie 4500-5800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy silnika osiąga wartość 160 Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowych (między 1900 a 3500 obr./min.).
Silnik jest specjalnie dostosowany do zasilania gazem ziemnym. W tłokach zastosowano chromowane i niklowane pierścienie tłokowe. Wzmocniono zawory i ich gniazda oraz zmieniono kształt przylgni zaworowych by zapewnić wyższą odporność na zużycie. Zastosowana turbosprężarka jest lżejsza, dzięki czemu jej bezwładność jest ograniczona do minimum. Reaguje natychmiast na zmiany obciążenia dzięki czemu praca silnika jest bardziej płynna.
W układzie przeniesienia napędu będzie standardowo montowana 6-biegowa, ręcznie sterowana skrzynia biegów.
Osiągi SEATa Arony TGI
Prędkość maksymalna samochodu jest określana na 172 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h na 12,8 s. Wszystko to przy zachowaniu imponujących cech środowiskowych Arony TGI.
Dodatkowe elementy SEATa Arony TGI
Wersja CNG Arony jest tak samo wyposażona jak Arona z benzynową 1-litrową jednostką TSI. Ma jednak elementy, które umożliwiają zasilanie sprężonym gazie ziemnym (CNG). Są to trzy zbiorniki CNG umieszczone pod podłogą, zawór tankowania CNG umieszczony obok wlewu benzyny, stalowe przewody paliwowe dostosowane do pracy przy wysokich ciśnieniach paliwa gazowego (20 MPa), czujniki ciśnienia gazu i elektroniczny regulator ciśnienia, który obniża ciśnienie gazu dostarczanego do wtryskiwaczy silnika 1.0 TGI.
1.0 TGI - tylko czasami na benzynie
Arona TGI jest napędzana gazem ziemnym. Jednak jeśli temperatura spodnie poniżej -10°C silnik jest uruchamiany na benzynie i dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury wtryskiwacze gazowe zaczynają podawać gaz do silnika.
Jest jeszcze jeden przypadek kiedy Arona TGI przełącza się na zasilanie benzynowe. Dzieje się tak po zużyciu całego gazu zawartego w 3 zbiornikach CNG. Mieszczą one 14,3 kg sprężonego do 20 MPa gazu ziemnego. Po osiągnięciu deklarowanego przez producenta zasięgu na gazie, który wynosi 400 km, silnik automatycznie przełącza się na zasilanie benzynowe. W tym trybie samochód może pokonać do 160 km.
Sprężony gaz ziemny (CNG) jest o wiele tańszy od benzyny, co czyni go znacznie bardziej ekonomicznym paliwem niż tradycyjne nośniki energii. CNG jest znacznie bardziej wydajny niż olej napędowy, benzyna, a nawet LPG. Energia wytworzona z 1 kg CNG odpowiada energii pochodzącej z 2 litrów LPG, 1,3 litra oleju napędowego i 1,5 litra benzyny.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.