Układ tłokowo-korbowy gazowego silnika 1.4 I TGI jest przystosowany do wyższych obciążeń. Ma on wzmocnione, w stosunku do wersji benzynowej, tłoki, które są w stanie sprostać wyższym ciśnieniom w komorach spalania.
Volkswagen podaje, że tłok wraz ze sworzniem jest cięższy o 33 g w stosunku do stosowanego w benzynowym silniku 1.4 TSI.
W celu sprostania wyższym obciążeniom rowek pierwszego pierścienia uszczelniającego jest anodowany, a pracujący w nim pierścień pokryto specjalną powłoką zmniejszającą jego zużycie i poprawiającą współpracę z tuleją cylindrową. Drugi pierścień uszczelniający jest chromowany.
Wał korbowy jest wzmocniony, a panewki łożysk ślizgowych są pokryte specjalnym 3-składnikowym stopem łożyskowym, zapewniającym odporność na większe siły w układzie tłokowo-korbowym, wynikające z wyższych ciśnień w komorach spalania.
Zmiany w gazowym silniku 1.4 I TGI w stosunku do benzynowej jednostki napędowej 1.4 TSI objęły także turbosprężarkę. Zapewnia ona tak samo krótki czas reakcji jak w benzynowej jednostce napędowej, co osiągnięto poprzez zmniejszenie wirnika sprężarki. Dzięki temu kompensuje się mniejszą objętość spalin silnika zasilanego gazem ziemnym i mniejszą ich energię.
Ponadto turbosprężarka jest zaprojektowana,aby znosić temperatury spalin sięgające 950ºC.
Ponieważ metan reaguje z tlenem w wyższych temperaturach zmianom poddano także katalizator.
Sterownik silnika 1.4 I TGI, oprócz sterowania benzynowym układem wtryskowym, zarządza także wtryskiwaczami gazowymi i pracą regulatora ciśnienia. Mierząc ciśnienie i temperaturę paliwa gazowego jest on w stanie wyznaczyć dawkę CNG. Zamontowana w układzie wylotowym sonda lambda, w zależności od rodzaju zastosowanego gazu, dostosowuje odpowiedni czas otwarcia wtryskiwaczy gazowych.
Gaz ziemny jest dostępny w Niemczech w dwóch klasach: H-gas - zawiera min. 87% metanu i L-gas - zawiera 80-87% metanu. Wyższa zawartość metanu obniża zużycie paliwa, a tym samym zwiększa zasięg.
Silnik 1.4 I TGI jest 2-paliwową jednostką napędową zasilaną benzyną lub CNG. Musi zatem działać tak samo na obu paliwach, by moment przełączenia między nimi był dla kierowcy niezauważalny.
Aby osiągnąć taką samą reakcję silnika jak na benzynie w trybie pracy na gazie ciśnienie doładowania przy zasilaniu CNG jest nieznacznie wyższe, a kąt wyprzedzenia zapłonu jest większy (zapłon jest realizowany wcześniej – jest on przyspieszany).
Silnik zawsze jest uruchamiany na benzynie tak, aby wtryskiwacze gazowe przed przełączeniem na CNG osiągnęły odpowiednią temperaturę pracy.
W gamie oferowanych do nowego Caddy silników benzynowych znalazła się także 3-cylindrowa jednostka napędowa 1.0 TSI (102 KM), która jest nowością w gamie pojazdów VW. W przyszłości silnik ten będzie także oferowany w wersji zasilanej gazem ziemnym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.