Mielec Diesel Gaz to jedyna w Polsce firma dokonująca konwersji autobusów o napędzie wysokoprężnym na zasilanie ekologicznym gazem ziemnym. Zapraszamy do przeczytania naszego reportażu z odwiedzin w tym ciekawym przedsiębiorstwie.Firma Mielec Diesel Gaz powstała w 1999 r. na terenie specjalnej strefy ekonomicznej Euro Park Mielec, w oparciu o część majątku Wytwórni Silników PZL Mielec oraz kapitał Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wytwórnia Silników WSK PZL Mielec była jednym z trzech polskich zakładów produkujących silniki trakcyjne, obok WSW Andrychów i zakładów starachowickich. Rozdrobnienie przemysłu silnikowego oraz brak wspólnej wizji rozwoju spowodował, że wszystkie te zakłady produkowały przestarzałe silniki, nie spełniające obowiązujących norm emisyjnych. Koszty rozwoju i opracowania nowych konstrukcji stanowiły barierę nie do pokonania.
Produkowane przez WSK PZL Mielec od 1968 r. na podstawie licencji Leylanda silniki osiągnęły pod koniec lat 90. XX w. kres technicznych możliwości rozwoju. Ostatnią wersją był silnik MD 111 E, spełniający wymagania Euro 2, wdrożony do produkcji w 1997 r. Jedyną alternatywą dla podtrzymania produkcji silników w Mielcu było zastosowanie do ich zasilania gazowych paliw alternatywnych (LPG i CNG). Tego zadania, w oparciu o przekazany majątek Wytwórni, podjęła się właśnie firma Mielec Diesel Gaz. Duże nadzieje wiązano z przewidywaną tendencją rynkową zapowiadającą rozwój pojazdów komunikacji miejskiej w oparciu o silniki zasilane gazem. Firma nastawiała się przy tym na adaptacje do zasilania gazowego autobusów używanych. Poprawność wybranej drogi rozwoju pozytywnie weryfikowała obserwacja działalności firmy NGV Autogas z Krakowa, która opracowała gazowe systemy zasilania w silnikach produkowanych w WSK PZL Mielec, używane później w silnikach oferowanych przez Mielec Diesel Gaz.
Jak się okazało, przewidywania były słuszne, dotychczas zabudowano w autobusach i pojazdach komunalnych (śmieciarki) ponad 120 gazowych jednostek napędowych. Wykonano również pewną ilość agregatów prądotwórczych napędzanych silnikami gazowymi, które z uwagi na duże ilości wydzielanego ciepła szczególnie nadają się do systemów kogeneracyjnych, w których oprócz wytwarzania prądu elektrycznego odzyskuje się ciepło pochodzące z silnika.
Gazowe jednostki napędowe są głównie wykorzystywane w trakcji, w układach napędowych autobusów komunikacji miejskiej. Początkowo firma adaptowała mieleckie silniki do zasilania LPG, wykonano kilkadziesiąt adaptacji na tym paliwie, np. dla komunikacji w Dębicy czy Tychach. Niestety, zmienna jakość mieszaniny propanu i butanu (różnice w składzie występujące w paliwie pochodzącym od różnych dostawców) powodowały dość poważne problemy eksploatacyjne. Jedynie stałe proporcje propanu i butanu były w stanie zapewnić odpowiedni skład mieszanki gazowo-powietrznej dostarczanej do silnika. Z tego powodu prace związane z adaptacją silników na LPG zostały wstrzymane. Dużo większą stabilność składu chemicznego ma gaz ziemny. Jedynie w okresie zimowym pojawia się jego zawilgocenie, ponieważ pobiera się gaz z podziemnych magazynów. Dlatego też przystąpiono do prac nad systemem zasilania z wykorzystaniem gazu ziemnego. Pierwszym użytkownikiem autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym wykonanych przez Mielec Diesel Gaz był MZK Przemyśl.
Adaptacja do zasilania gazem jest zawsze wykonywana przy okazji naprawy głównej całego autobusu. Ma to wtedy największe uzasadnienie ekonomiczne. Pojazd w czasie takiej naprawy i tak jest demontowany w celu odnowienia czy wymiany poszczególnych elementów, zatem wykonanie na tym etapie pewnych modyfikacji nie podnosi znacząco kosztów. Polegają one przede wszystkim na wzmocnieniu kratownicy podwozia, która musi pomieścić ciężkie, grubościenne butle CNG. W przypadku naprawy głównej pojazdu, kratownica podwozia jest najczęściej wymieniana na nową, ocynkowaną, dzięki czemu uzyskuje się znakomitą odporność antykorozyjną, którą producent gwarantuje w okresie 10 lat. Naprawiana jest również kratownica nadwozia, która otrzymuje nowe poszycia zewnętrzne. Wykonywane są dodatkowe wloty powietrza do komory silnika, wspomagające chłodzenie jednostki napędowej. Z reguły użytkownik zleca również wymianę przedniej i tylnej ściany na elementy wykonane z tworzywa. Operacje związane z wymianą kratownicy i naprawą nadwozia wykonywane są w firmach kooperujących. Są to: Zakład Naprawy Samochodów w Solcu Kujawskim oraz Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru PKS Wola Dalsza k/Łańcuta.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.