Koncepcyjny pojazd Iveco Z Truck jest pierwszym ciągnikiem dalekodystansowym, który ma zerowy wpływ na środowisko. Samochód reprezentuje kluczowy element przyszłościowego całkowicie zrównoważonego systemu transportowego.
Z Truck charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla, dzięki zastosowaniu technologii zasilania z wykorzystaniem skroplonego biometanu.
Zastosowane technologie i odpowiedni zapas LNG pozwalają na bezproblemowe użycie Z Trucka w ruchu dalekobieżnym. Zasięg pojazdu jest oceniany na 2200 km przy praktycznie zerowej emisji CO2.
Wykorzystanie zautomatyzowanego układu napędowego pozwala na zastosowanie pojazdu w jeździe autonomicznej, podczas której kierowca jest operatorem logistycznym na pokładzie.
Kabina kierowcy jest wolna od tradycyjnych ograniczeń, ponieważ może być modyfikowana w zależności od zastosowań (jazda z kierowcą, jazda autonomiczna, praca biurowa czy odpoczynek), także z wykorzystaniem systemu HMI (Human Machine Interface), który dostosowuje sposób dostarczania właściwych informacji w zależności od potrzeb we właściwym czasie i miejscu.
Nowatorskie podejście projektantów Iveco Z Truck (wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, nowych technologii i koncepcji zautomatyzowanej jazdy) zaowocowało zgłoszeniem 29 rozwiązań do patentu.
Z Truck zużywa do 33% mniej LNG i emituje znacznie mniej dwutlenku węgla. Jest to zasługa nowego silnika zasilanego biometanem, będącym uszlachetnionym biogazem. Paliwo to odgrywa kluczową rolę w dążeniu CNH Industries (właściciela Iveco) do opracowania zrównoważonych środków transportu z niską emisją CO2 i ultra niską emisją cząstek stałych. Zasilana LNG jednostka napędowa rozwija moc 460 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy o wartości 2000 Nm, który jest przekazywany do 16-biegowej przekładni automatycznej Powershift.
Iveco współpracuje w dziedzinie technologii LNG z firmą Petronas Lubricants produkującą oleje smarowe do siników i całego układu napędowego.
Jednostka napędowa jest smarowana olejem Petronas Urania o niskiej lepkości, co także przyczynia się do osiągnięcia niskiego zużycia paliwa przez Iveco Z Truck.
Optymalizacji zużycia gazu służą także zastosowane w pojeździe opony Michelin X Line Energy. Producent twierdzi, że dzięki nim można oszczędzić do jednego litra paliwa na 100 km.
Iveco Z Truck ma także nowy zbiornik oparty na koncepcji opracowanej w firmie SAG.
Jest on wykonany z aluminium, a izolacja wykorzystuje system zwany MLI (Multi Layer Insulation) z folią, która chroni przed promieniowaniem cieplnym. Technologia SAG pozwala na umieszczenie w prostopadłościennej obudowie dwóch zbiorników LNG (są one tankowane jednocześnie). Pozwala to zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni w podwoziu ciągnika. Dwa zbiorniki mają całkowitą pojemność 1200 litrów, co pozwala na uzyskanie zasięgi rzędu 2200 km, czyli 60% więcej niż w przypadku Stralisa NP i takiego samego pojazdu z silnikiem wysokoprężnym.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.