Projekt ma na celu promocję zmian w zakresie mobilności w Niemczech, których warunkiem wprowadzenia jest wdrożenie nowych alternatywnych koncepcji napędowych, zarówno w samochodach używanych przez osoby prywatne jaki i tych wykorzystywanych w transporcie.
Właśnie z tego powodu Lidl testuje pojazdy ciężarowe zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG). Projekt odbywa się od 2018 r. we współpracy ze firmami spedycyjnymi pracującymi dla Lidla.
Firma docenia zalety napędu gazowego w transporcie, m.in. niższą emisję hałasu w porównaniu z samochodami napędzanymi olejem napędowym, co jest bardzo istotne w przypadku porannych dostaw do sklepów położonych w sąsiedztwie zabudowań mieszkalnych. Koleją ważną cechą napędów gazowych, którą w swych rozważaniach nad wprowadzeniem pojazdów LNG bierze pod uwagę Lidl są zalety ekologiczne paliw metanowych (m.in. LNG). Charakteryzują się one niższą emisją dwutlenku węgla (CO2) oraz praktycznie wyeliminowaniem ze spalin cząstek stałych (redukcja o około 90%).
Te właściwości napędów gazowych spowodowały, że Lidl postanowił rozszerzyć testowe użytkowanie samochodów zasilanych LNG z około 30 pojazdów, które obsługują firmę już teraz do 100 ciężarówek LNG, które mają być wprowadzone do użytkowania w 2020 r. Pojazdy te będą przewoziły towary pomiędzy centrami logistycznymi Lidla a około 3 200 sklepami na terenie Niemiec.
kierownik ds. logistyki, Lidl Niemcy
Dzięki ogólnokrajowemu testowi chcemy przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń w centrach miast. Połączenie innowacyjnej technologii napędu LNG z wydajnym i przemyślanym planowaniem trasy zmniejsza emisję. Ważnym warunkiem powodzenia naszego projektu jest dostęp do większej liczby stacji LNG w Niemczech.
W pełni zatankowana ciężarówka LNG może pokonać do 1400 km, co wystarcza, aby rozwieźć zaopatrzenie do dziewięciu sklepów dziennie. Są to parametry porównywalne z samochodami napędzanymi silnikami Diesla przy znacznie mniejszej ilości szkodliwych składników spalin emitowanych do atmosfery. Zasilane LNG ciężarówki są zatem ekologiczną alternatywą dla pojazdów napędzanych olejem napędowym. Dodatkowym atutem napędu gazowego są niższe koszty użytkowania, a niższa emisja cząstek stałych jest szczególnie istotna w centrach miast gdzie już występują duże stężenia pyłów.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.