W ramach projektu zostanie zakupionych 51 nowych autobusów CNG, 10 mikrobusów także zasilanych sprężonym gazem ziemnym, 3 trolejbusy, 2 elektrobusy, 2 pojazdy serwisowe do obsługi taboru autobusowego i jeden pojazd pogotowia technicznego (do obsługi sieci trakcyjnej).
Tyski przewoźnik rozbuduje w ten sposób liczącą dziś 75 autobusów flotę swoich pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Przedstawiciele miejskiego przewoźnika są orędownikami zastosowania paliwa gazowego w transporcie publicznym. Uważają, że w ten sposób można szybko i ekologicznie dojść do zmiany na tabor w pełni elektryczny.
Po zrealizowaniu projektu PKM Tychy będzie jedynym w Polsce przewoźnikiem miejskim, w którym praktycznie 100% autobusów będą stanowiły pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym lub biogazem.
Tychy staną się ogólnopolskim liderem w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie publicznym, dysponując flotą ponad 120 autobusów zasilanych CNG.
Po zakończeniu prac tyska zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100% autobusy zasilane gazem ziemnym CNG oraz biogazem czyli paliwem alternatywnym do oleju napędowego. To bardzo ważne w kontekście niskiej emisji, z którą wiele samorządów w Polsce, my także - walczymy. Musimy pamiętać, że jeden autobus zasilany gazem ziemnym CNG emituje aż o 70% mniej zanieczyszczeń powietrza niż najnowsze autobusy z silnikami diesla! To bardzo istotna różnica dla środowiska naturalnego i zdrowia nas wszystkich. Co więcej, nowe autobusy nie tylko ograniczą emisję spalin, ale także hałasu. Jako pierwsze w naszym mieście będą również przystosowane do przewozu rowerów.
Andrzej Dziuba, prezydent Tychów
Wartość inwestycji w ramach projektu o skomplikowanej nazwie Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim opiewa na kwotę ponad 164 mln zł.
Został on złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod koniec 2016 r. Na początku sierpnia 2017 r. w Ministerstwie Rozwoju podpisano umowę na dofinansowanie kwotą 100 mln zł.
Projekt będzie realizowany przede wszystkim przez PKM Tychy. Jego harmonogram przewiduje, że najpierw zostaną przeprowadzone prace związane infrastrukturą. Prace na terenie zajezdni mają się rozpocząć wiosną 2018 r.
W ramach prac modernizacyjnych w zajezdni powstanie także kabina lakierniczo-suszarnicza i dodatkowy wjazd od ul. Towarowej. Przebudowana zostanie także infrastruktura (sieć sanitarna, deszczowa i wodociągowa).
Później planowane są zakupy autobusów i trolejbusów.
W ramach projektu w pełnym zakresie zostanie także zmodernizowana sieć trakcyjna na jednej z linii trolejbusowych.
Chcemy przede wszystkim zmodernizować i przebudować istniejące budynki, plac manewrowo-postojowy, wybudować stację CNG i LCNG, która charakteryzuje się 4-krotnie mniejszym zapotrzebowaniem na energię elektryczną niż klasyczna. Zmiany będą duże np. obecnie mamy 9 podwójnych stanowisk wolnego tankowania, po przebudowie będzie ich 38, to znacznie poprawi bezpieczeństwo i ułatwi manewrowanie tak dużymi pojazdami na placu. Dziś nie jest to proste, zwłaszcza, że zajezdnia nie była nigdy modernizowana, a powstała ponad czterdzieści lat temu - w 1976 roku.
Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy
Zakup nowych pojazdów CNG wiąże się we zwiększonym zużyciem gazu ziemnego. Z tego powodu już w kwietniu 2017 r. PKM Tychy podpisało z PGNiG Obrót Detaliczny list intencyjny w sprawie zwiększenia dostaw gazu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.