Tradycje MPK Tarnów sięgają 1911 r. kiedy na ulice miasta wyjechał pierwszy tramwaj. W 1929 r. rozpoczyna się historia miejskiej komunikacji autobusowej w Tarnowie, która od 1941 r. jest jedynym rodzajem transportu publicznego w tym mieście.
Prekursorem wykorzystania paliw metanowych w używanych w Tarnowie pojazdach była spółka odpowiedzialna za miejski transport zbiorowy (autobusowy), czyli Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie (MPK Tarnów). Firma we współczesnej formie została powołana do życia pod koniec grudnia 1993 r. Jej 100-procentowym udziałowcem jest Gmina Miasta Tarnowa.
Ówczesny prezes MPK Tarnów, Robert Potępa, podjął w 2000 roku decyzję o stopniowym przechodzeniu firmy na tabor zasilany ekologicznym paliwem - sprężonym gazem ziemnym (CNG).
W wyniku tej decyzji pod koniec 2004 r., już za czasów prezesa Henryka Łabno, na ulice Tarnowa wyjechały 4 autobusy Jelcz PR110 dostosowane do zasilania gazem ziemnym (CNG).
Przeróbka autobusu na zasilanie gazowe polegała na odprężeniu silnika Diesla, zastosowaniu w nim układu zapłonowego, dodaniu gazowego układu zasilania oraz zamontowaniu w pojeździe butli na sprężony gaz ziemny. Tego typu przeróbki wykonywane były najczęściej w czasie napraw głównych autobusów, ponieważ montaż zbiorników CNG wymagał przekonstruowania kratownicy.
Kolejne 2 lata to rozbudowa floty pojazdów CNG. Wprowadzono do eksploatacji używane autobusy gazowe Volvo a do zasilania gazem ziemnym dostosowywano kolejne autobusy przy wsparciu działającego wówczas Ekofunduszu, który wspomagał finansowo przeróbkę takich pojazdów. Przeróbki pojazdów wykonywała firma Mielec Diesel Gaz.
W 2007 r. w MPK Tarnów było już 20 autobusów gazowych.
W 2007 r. prezesem tarnowskiej komunikacji miejskiej został Jerzy Wiatr, który zarządza spółką do dzisiaj.
Jerzy Wiatr
Prezes Zarządu MPK w TarnowieTransport publiczny musi być przede wszystkim być ekologiczny, komfortowy bezpieczny i ekonomiczny. Te wszystkie elementy zapewnia właśnie napęd CNG. Komfort to także cisza w autobusie. One są znacznie cichsze niż diesle. Ale też komfort dla operatora, dla nas, ponieważ mają duży zasięg, nie musimy ich tankować codziennie. To też zmniejsza nasze koszty i ułatwia zarządzanie taborem.
Spółka nie była w zbyt dobrej kondycji i wszystkie działania nowego prezesa były nastawione na jej poprawienie.
W efekcie różnych działań, w 2009 r. firma po raz pierwszy od początku istnienia odnotowała zysk.
W wyniku podpisanej z PGNiG w 2017 r. umowy MPK Tarnów złożyło wniosek na dofinansowanie zakupu kolejnych autobusów ze środków unijnych. Wniosek dotyczył 40 pojazdów z czego 21 były to autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Zakup ten został sfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego, perspektywa finansowa 2014-2020, działanie 4.5.2. Wartość dofinansowania to około 33 mln zł a zakup 40 pojazdów stanowił wydatek około 39 mln zł.
Wprowadzone zmiany, korzystanie z finansowania wielu inwestycji w ramach projektów unijnych doprowadziły MPK Tarnów do pozycji lidera na miejscowym rynku transportu zbiorowego wyposażonego w nowoczesny, znakomicie wyposażony i ekologiczny tabor.
Od początku użytkowania autobusów gazowych w Tarnowie działa stacja sprężania gazu ziemnego. Należący do PGNiG obiekt zaopatruje w paliwo gazowe pojazdy miejskie. Początkowo były to głównie autobusy miejskie. Później w wyniku podpisania nowej umowy z PGNiG na dostawy gazu ziemnego przez spółki miejskie z ekologicznego i ekonomicznego paliwa mogą korzystać pojazdy wszystkich przedsiębiorstw związanych z miastem Tarnów.
Jerzy Wiatr
Prezes Zarządu MPK w Tarnowie
W 2017 r. nastąpił przełomowy moment we współpracy z PGNiG. Podpisaliśmy nowy aneks, który zapewnia lepsze warunki dla MPK i dzięki tej umowie podjęliśmy decyzję o poszerzeniu floty autobusów CNG.
Umowa ta jest wyrazem troski władz miasta o czystość Tarnowa i zdrowie jego mieszkańców, którzy dzięki temu, że w mieście 1/3 komunikacji miejskiej i spora część taboru komunalnego, przeznaczonego do zbiórki odpadów jest napędzana sprężonym gazem ziemnym, mogą oddychać czystszym powietrzem.
Dyspozytorzy MPGK Tarnów tak kierują pojazdy napędzane gazem ziemnym, by w maksymalnym stopniu wykorzystać ich walory, tzn. niską emisję szkodliwych składników spalin i hałasu.
MPGK Tarnów także użytkuje pojazdy napędzane sprężonym gazem ziemnym (CNG). W 2005 r. do użytku wprowadzono dostosowanego do zasilania CNG przez firmę Mielec Diesel Gaz Jelcza z wyprodukowaną przez WUKO Łódź zabudową SM-200 do zbiórki odpadów stałych (śmieciarką).
W 2011 r. spółka weszła w posiadanie 2, napędzanych gazem ziemnym, lekkich pojazdów do zbiórki odpadów na podwoziach IVECO Daily Natural Power. Jeden z pojazdów zakupiło MPGK, drugi zafundowała Karpacka Spółka Gazownictwa.
Obecnie MPGK Tarnów użytkuje 12 pojazdów komunalnych na gaz ziemny. Są wśród nich zarówno klasyczne śmieciarki (6 jednokomorowych i 2 dwukomorowe) jak i pojazdy do selektywnej zbiórki odpadów (4 samochody z zabudowami siatkowymi).
Trzy lata temu w Zakładzie Oczyszczania Ścieków Tarnowskich Wodociągów uruchomiono biogazownię. Wytwarzany w niej biogaz docelowo ma zaspokoić potrzeby energetyczne (w zakresie energii elektrycznej i ciepła) w całej oczyszczalni. Odpowiedają za to 2 agregaty kogeneracyjne.
Moce produkcyjne instalacji pozwalają jednak na produkcję znacznie większej ilości biogazu, który po uzdatnieniu (oczyszczeniu i zwiększeniu zawartości metanu) może być z powodzeniem wykorzystywany do napędu pojazdów. W ten sposób pojazdy miejskie wykorzystywane w Tarnowie stałyby się praktycznie neutralne pod względem emisji szkodliwych składników spalin.
To tylko pieśń przyszłości, jednak przy determinacji władz Tarnowa i spółek miejskich, którą wykazały do tej pory w zakresie rozwoju taboru gazowego, można przypuszczać, że po zdobyciu odpowiedniego finansowania pojazdy miejskie w Tarnowie z pewnością będą zasilane paliwem odnawialnym w postaci biometanu.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.