Spółka IVECO Poland przekazała do testów Poczcie Polskiej ciągnik siodłowy Stralis Natural Power o mocy 460 KM wyposażony w najnowocześniejszy układ napędowy wykorzystujący jako paliwo gaz ziemny w postaci skroplonej (Liquid Natural Gas – LNG), przechowywany w zbiornikach kriogenicznych. Jest to jedyny na rynku pojazd zasilany tylko gazem ziemnym LNG, przystosowany do przewozu materiałów niebezpiecznych zgodnie z międzynarodową umową ADR.
Przekazany pojazd IVECO Stralis NP wyposażony jest w dwa zbiorniki LNG o łącznej pojemności 1080 litrów (390 kg). Oferuje on rozwiązanie technologiczne doskonale sprawdzające się w usługach liniowych oraz transporcie dalekobieżnym. Moc 460 KM i zasięg do 1600 km zapewni nie tylko doskonałe osiągi, ale również oszczędność paliwa i obniżenie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Ponadto ciągnik ma nowoczesną skrzynię biegów HI-TRONIX, systemy wspomagające jazdę, tempomat korzystający z topografii terenu HI-CRUISE oraz zwalniacz. Pojazd ma przestronną, wysoką kabinę AS dedykowaną do transportu dalekobieżnego, wyposażoną w dużą lodówkę o pojemności 50l i komfortowe fotele. Dobrą widoczność zapewniają reflektory ksenonowe.
Prowadzone testy ciągnika IVECO zasilanego skroplonym gazem ziemnym, to kolejne działanie Poczty Polskiej związane z elektromobilnością i paliwami alternatywnymi, które ma sprawdzić możliwość użytkowania pojazdów nisko i bezemisyjnych w codziennej eksploatacji we flocie operatora pocztowego. Testowany pojazd IVECO będzie poruszał się m.in. na trasie Warszawa - Ostrołęka, Warszawa – Ciechanów oraz Warszawa – Łódź, dostarczając przesyłki, głównie listy i paczki.
dyrektor zarządzający Pionem Operacji Logistycznych Poczty Polskiej
Poczta Polska to jedna z największych Spółek logistycznych w kraju. Każdego dnia pocztowcy pokonują setki kilometrów. Chcemy, by nasi pracownicy użytkowali pojazdy posiadające nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie, które są przyjazne środowisku naturalnemu, są również tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów oraz ograniczają poziom hałasu. Od ponad roku przeprowadzamy największe w Polsce testy aut elektrycznych po to, by dowiedzieć się, jakie pojazdy najlepiej sprawdzą się w naszej pracy.
Zgodnie ze strategią Poczta Polska stawia na rozwój usług logistycznych. Rocznie spółka obsługuje ponad 1,8 miliarda przesyłek pocztowych i ponad 1 mln przesyłek paletowych, a prognozy pokazują, że w kolejnych latach ilości te będą rosły. W pocztowej flocie jeździ ponad 160 ciągników siodłowych zasilanych olejem napędowym, dla którego doskonałą alternatywą jest skroplony gaz ziemny. Ciągnik siodłowy zasilany gazem LNG ma najważniejsze parametry (moc, moment obrotowy silnika) identyczne, jak pojazd z silnikiem Diesla, a przy tym jest bardziej ekologiczny, cichszy i tańszy w eksploatacji.
Poczta Polska od ponad roku przeprowadza największe w Polsce testy aut zasilanych paliwami alternatywnymi, przygotowując się do możliwości wjazdu w tzw. "Strefy Czystego Transportu". W ubiegłym roku testowano pojazdy elektryczne do 3,5 t o ładowności do 800 kg. Jesienią do pocztowej floty dołączy kilkadziesiąt aut tego typu. W tym roku testom podlegały elektryczne samochody dostawcze o ładowności pow. 800 kg oraz rozpoczęto testy ciągników siodłowych zasilanych LNG.
Ciągnik Stralis NP460: najbardziej zaawansowany pojazd gazowy na świecie
Stralis NP dostępny do wyboru: ze zbiornikami gazu skroplonego (LNG), lub sprężonego (CNG) wyposażony jest w najnowszy jednopaliwowy silnik gazowy Cursor 13, cechujący się najlepszą efektywnością paliwową. Nowoczesne technologie wspomagające kierowcę, takie jak: system sterowania układem napędowym wykorzystujący topografię terenu HI-Cruise i system wspomagania techniki jazdy kierowcy (Driver Style Evaluation, DSE) dają komfort prowadzenia i umożliwiają uzyskanie znacznych oszczędności paliwa. Stralis NP 460 jest pierwszym samochodem ciężarowym zasilanym gazem ziemnym, który wyposażony został w 12 biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX.
W celu wsparcia kierowców oraz osób zarządzających flotą, IVECO oferuje szereg usług pozwalających na analizę użytkowanej floty i zwiększanie umiejętności ekonomicznego prowadzenia pojazdu.
Do programu TCO2 Live należą:
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.