Politycy i specjaliści ds. polityki transportowej chętnie powołują się na elektromobilność jako panaceum na zanieczyszczenie powietrza w Chinach, co sprawia wrażenie, że pojazdy elektryczne są jedynym rozwiązaniem tego problemu. Taka jednostronnie zorientowana polityka może być nie tylko ślepym zaułkiem gospodarczym i społecznym ale także może okazać się całkowicie niemożliwa do zrealizowania w praktyce. Przynajmniej obecnie.
Ze względu na szybki rozwój gospodarczy i częściowo przestarzałą infrastrukturę energetyczną, zanieczyszczenie powietrza w chińskich miastach osiągnęło niebezpieczne rozmiary. Jednocześnie wzrasta zużycie ropy naftowej, co uzależnia kraj od jednego nośnika energii.
Upowszechnianie gazu ziemnego jako paliwa silnikowego zapewnia w pewnym stopniu zróżnicowanie nośników energii, a także pozwala na duże oszczędności i osiąganie wielu korzyści dla środowiska naturalnego. Wydaje się to idealnym połączeniem z punktu widzenia szybko rozwijającej się gospodarki.
Gaz ziemny jest także rozwiązaniem dla zwiększającego się ruchu drogowego. Właśnie z tego powodu gaz ziemny od wielu lat jest używany jako paliwo silnikowe o niskiej emisji szkodliwych składników spalin w pojazdach miejskich. Praktycznie wszystkie środki transportu publicznego (komunikacja miejska, taksówki) w takich miastach jak: Pekin, Chengdu, Szanghaj zostały poddane konwersji na zasilanie CNG. Nastąpiło to w ciągu ostatniej dekady.
Bardzo szybki rozwój mobilności opartej na CNG w Chinach wynika z sytuacji surowcowej (importowana ropa naftowa), warunków środowiskowych i dążenia kraju do stałego zwiększania wydolności gospodarki. Oczywiście niezbędne było ustanowienie przez władze Chin odpowiednich warunków ułatwiających powstawanie inwestycji w tym sektorze. Dzięki nim powstała odpowiednia infrastruktura i przemysł motoryzacyjny nastawiony na produkcję pojazdów zasilanych paliwami metanowymi.
Początkowo na rynku chińskim było aktywnych ponad 30 miejscowych firm samochodowych, które były zarówno wspólnymi przedsięwzięciami z międzynarodowymi firmami oraz licencjobiorcami. Były wśród nich także firmy rozwijające swoje technologie niezależnie. Wszystkie podmioty związane z sektorem CNG mogą spokojnie rozwijać swą działalność dzięki korzystnej w porównaniu z innymi paliwami cenie sprężonego gazu ziemnego, która gwarantuje utrzymanie przyjaznej środowisku alternatywy nawet w dobie rozwijającej się elektromobilności.
Duże nadzieje związane są także z wykorzystaniem biometanu wytwarzanego z odpadów organicznych i syntetycznego metanu pochodzącego z procesów Power-to-gas. Wykorzystanie tych paliw jest w stanie stworzyć zrównoważone rozwiązania napędowe dla milionów pojazdów bez utrudniania rozwoju elektromobilności.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.