W swej najnowszej „odsłonie” EcoDaily Natural Power, wersja zasilana gazem ziemnym, jest napędzany nowoczesną, czterocylindrową, 16-zaworową jednostką napędową, powstałą na bazie wprowadzonego w 2007 r. 3-litrowego silnika o ZS. Dotychczas silnik ten był oferowany jako jednopaliwowy, zasilany wyłącznie gazem.
Poprzednie Daily CNG nie doczekało się wielu użytkowników na polskim rynku z uwagi na ograniczoną liczbę stacji tankowania, przy czym szczególnie dotkliwy był brak możliwości alternatywnego zasilania benzyną, „przykuwający” pojazd do rejonu działania stacji sprężania. Obecnie oferowany model nie ma tego mankamentu. Niewielki zbiornik benzyny o pojemności 14 dm3 zamontowany po lewej stronie za kabiną) zapewnia autonomię w promieniu 100 km, ułatwiając poruszanie się pomiędzy stacjami tankowania CNG.
Silnik o pojemności skokowej 2998 cm3 (śr. cyl. x skok tł. 95,8 x 104 mm) jest wyposażony w specjalnie opracowaną pod kątem zasilania CNG głowicę z umieszczonymi na niej dwoma wałkami rozrządu, napędzającymi po 4 zawory w każdym cylindrze, wyposażone w hydrauliczne popychacze. Dzięki temu układ rozrządu jest bezobsługowy. Przy stopniu sprężania 12,5 oraz zastosowaniu turbodoładowania silnik osiąga moc 100 kW (136 KM) w zakresie od 2730-3500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 350 Nm dostępny w zakresie 1500-2730 obr./min. Paliwo podaje sekwencyjnie pracujący układ wtryskowy, z wtryskiwaczami Bosch pracującymi przy ciśnieniu otwarcia 9 bar. Pracę układu wtryskowego kontroluje elektroniczne urządzenie sterujące, które na podstawie sygnału sondy lambda i innych czujników zapewnia stechiometryczny skład mieszanki. Nowa głowica i układ wtryskowy metanu powodują, że silnik jest zoptymalizowany do spalania gazu ziemnego. Zasilanie benzyną jest traktowane jako awaryjne, dzięki któremu można dojechać do stacji sprężania. Zalecane jest również uruchamianie silnika na benzynie przy bardzo niskiej temperaturze otoczenia. Moc silnika na benzynie jest ograniczona do 100 KM, a moment obrotowy do 230 Nm. Benzynowy układ zasilania z niewielkim zbiornikiem o pojemności 14 dm3 nie wymaga dodatkowych badań homologacyjnych, ponieważ jest traktowany jako awaryjny.
W zależności od wersji, jest montowanych do 6 zbiorników gazu (5 standardowo), umieszczonych pod górną półką ceowników ramy, dzięki czemu pojazd łatwo wyposażyć w każdą specjalistyczną zabudowę. Pojemności geometryczne zbiorników wynoszą od 220 do 302 dm3. Trzy duże zbiorniki są umieszczone w środkowej części pojazdu: dwa na zewnątrz ramy, jeden wewnątrz na lewej podłużnicy, dwa mniejsze montuje się na tylnym zwisie pojazdu. Opcjonalny jest zbiornik montowany wewnątrz ramy przy prawej podłużnicy.
Silnik jest homologowany przy zasilaniu CNG zgodnie z wymaganiami EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). Jest to jedna z dwóch takich jednostek napędowych nowego Daily, obok silnika o ZS 170 KM. Norma ta przewyższa wymaganiami Euro 5. W zakresie tlenku węgla dla Euro 5 przewiduje się emisję 4 g/kWh, dla EEV 3 g/kWh, zawartość tlenków azotu jest taka sama i wynosi 2 g/kWh, niespalone niemetanowe węglowodory są limitowane do 0,55 g/kWh dla Euro 5 i 0,4 g/kWh dla EEV, cząstki stałe 0,03 g/kWh dla Euro 5 i 0,02 g/kWh dla EEV.
Gaz ziemny, bardzo proste chemicznie paliwo, spala się ze śladową (często niemierzalną) emisją cząstek stałych. Zawartość tlenków azotu i sadzy w spalinach silnika gazowego Iveco jest niższa o 25% niż stanowią wymagania EEV. Powoduje to, że można wydłużyć przebiegi pomiędzy wymianami oleju (40 tys. km).
Silnik współpracuje z ręcznie sterowaną skrzynią biegów z nadbiegiem, zapewniającą dużą elastyczność i minimalne zużycie paliwa gazowego.
Gazowa odmiana EcoDaily występuje w pięciu DMC: 3,5, 4,2, 5,2, 6 i 6,3 t, obejmujących podwozia z kabiną (również załogową) o ładowności od 1235 (35C) do 3945 kg (65C), furgony o ładowności od 675 (35C) do 2500 kg (50C) i pojemnościach ładowni od 12 do 17,2 m3 oraz podwozia pod zabudowę autobusu, obejmujące przednią część kabiny z pokrywą silnika i słupkami przednimi. Samochody są dostępne z rozstawami osi 3300, 3450, 3750, 3950, 4350 i 4750 mm.
Wraz ze zmienioną stylizacją przodu, z modnym wykończeniem „plaster miodu”, i dwupaliwowym układem CNG/benzyna w wersji gazowej, nowy EcoDaily zyskał wnętrze kabiny wykończone materiałami o lepszej jakości. Elektronika i tablica rozdzielcza są przystosowane do współpracy z układem Blue&Me Fleet, ułatwiającym zarządzanie nawet najmniejszą flotą pojazdów.
Daily napędzany gazem ziemnym otrzymał dwa wyróżnienia od czasopism flotowych wydawanych na Wyspach Brytyjskich. Tytuł „Green Van of the Year 2009” w kategorii pojazdów napędzanych paliwem alternatywnym przyznało mu wydawnictwo jednego z najważniejszych angielskich pism flotowych Fleet Van.
Podkreślono, że Daily zwyciężył w obliczu bardzo silnej na tamtejszym rynku konkurencji pojazdów elektrycznych, szczególnie chwaląc zmniejszenie CO2 o 62% podczas zasilania biometanem (w porównaniu do podobnego silnika napędzanego olejem napędowym) oraz za spełnienie norm Euro VI, po raz pierwszy w Europie. Analogiczny tytuł „Green Commercial of the Year 2009” zdobył Daily w Irlandii, gdzie wyboru dokonywało czasopismo Fleet Transport.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.