15.04.2011

Nowe autobusy w MZK Słupsk

Komunikacja miejska w Słupsku wzbogaciła się o 5 wyprodukowanych w miejscowej fabryce Scanii autobusów OmniCity napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Uzupełnią one tabor 28 autobusów tej marki, które poruszają się już w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Słupsku.
REKLAMA
Andrzej Kaczmarczyk, Wiceprezydent Słupska (drugi z lewej) przekazuje autobusy Scania OmniCity CNG Annie Szurek, Prezesowi MZK Słupsk (z prawej)ScaniaAndrzej Kaczmarczyk, Wiceprezydent Słupska (drugi z lewej) przekazuje autobusy Scania OmniCity CNG Annie Szurek, Prezesowi MZK Słupsk (z prawej)

Komunikacja miejska w Słupsku wzbogaciła się o 5 wyprodukowanych w miejscowej fabryce Scanii autobusów OmniCity napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Uzupełnią one tabor 28 autobusów tej marki, które poruszają się już w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Słupsku.

Nowe autobusy to 12-metrowe, niskopodłogowe Scanie OmniCity. Przedziały pasażerskie mieszczą po 73 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących.

Widok na gazowy układ zasilania turbodoładowanej jednostki napędowej OC9G05ScaniaWidok na gazowy układ zasilania turbodoładowanej jednostki napędowej OC9G05


W układach napędowych autobusów zastosowano silniki OC9G05 zasilane sprężonym gazem ziemnym spełniające normę EEV. Są to pięciocylindrowe jednostki napędowe o zapłonie iskrowym konstrukcyjnie bazujące na silnikach Diesla. Silnik gazowy w stosunku do jednostki o zapłonie samoczynnym jest odprężony (stopień sprężania 12,6), modyfikacji poddano również głowice, umieszczając centralnie w komorach spalania świece zapłonowe. Zastosowano również nowy kolektor dolotowy, w którym zamontowano układ wtryskujący paliwo gazowe. Inne fazy rozrządu silnika o zapłonie iskrowym wymusiły zastosowanie wałka rozrządu o odmiennym układzie krzywek.

Turbodoładowana jednostka napędowa zasilana ubogą mieszanką gazowo-powietrzną z pojemności skokowej 9,3 l osiąga moc 224 kW (305 KM) przy 1900 obr./min oraz dysponuje maksymalną wartością momentu obrotowego 1250 Nm w zakresie 1000-1400 obr./min.

Układ zapłonowy silnika OC9G05ScaniaUkład zapłonowy silnika OC9G05

Silnik może być zasilany gazem ziemnym, biogazem lub mieszaniną obu tych paliw. Gazowy układ zasilania jest sterowany elektronicznie i automatycznie dostosowuje swoje nastawy do jakości paliwa gazowego, a zamontowana w układzie wylotowym sonda lambda czuwa nad utrzymaniem odpowiedniego składu mieszanki gazowo-powietrznej.

Paliwo gazowe jest przechowywane pod ciśnieniem 20 MPa w 4 zbiornikach zamontowanych na dachu autobusu. Zapas paliwa wystarcza na przejechanie około 400 km, co przy charakterze wykorzystania pojazdu w warunkach ruchu miejskiego stanowi wystarczającą wartość.

Zakup autobusów Scania OmniCity CNG dla słupskiego MZK został dofinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.