Solaris Urbino 15 LE CNG Juniorem Eksportu

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach
Dodany: 18.07.2011

 

Znakomicie sprzedającym się w zeszłym roku produktem eksportowym firmy Solaris okazał się model Urbino 15 LE (Low Entry) w wersji zasilanej gazem ziemnym. Pojazd ten został sprzedany w liczbie 230 sztuk (do Szwecji i Norwegii), stanowiąc ponad 20% ogólnej sprzedaży firmy Solaris Bus & Coach. Największą liczbę autobusów dostarczono dla firmy Veolia w Szwecji (w regionie Skåne - 115 sztuk). Ta sama firma zamówiła 49 Solarisów 15 LE CNG do Goeteborga.


 

Wyniki te zostały dostrzeżone przez jury konkursu organizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą i magazyn Warsaw Business Journal, które przyznało firmie Solaris Bus & Coach tytuł Juniora Eksportu.

Solaris Urbino 15 LE CNG to autobus niskowejściowy z nadwoziem o długości 15 m, stanowiący najlepsze rozwiązanie do obsługi tras podmiejskich, a także linii międzymiastowych. Konstrukcja i wyposażenie autobusu zapewniają komfort zarówno na krótkich oraz dłuższych dystansach. Autobusy 15 metrowe są wyposażone w 3 osie, środkowa jest osią napędową, a ostatnia jest skrętna, aby poprawić zwrotność pojazdu.

Solaris Urbino 15 LE (Low Entry) w wersji zasilanej CNGSolarisSolaris Urbino 15 LE (Low Entry) w wersji zasilanej CNG

Pojazd łączy w sobie zalety autobusu nisko- i wysokopodłogowego. Niska podłoga w przedniej i środkowej części autobusu zapewnia pasażerom wygodne wejście i wyjście. Wysoko położona podłoga w części tylnej umożliwia natomiast zamontowanie standardowych (tańszych) zespołów w układzie przeniesienia napędu (most napędowy). Dodatkowo autobus zyskuje na sztywności, a prostsze zespoły ułatwiają obsługę, której koszty są niższe.

W układzie napędowym Solarisa Urbino 15 LE CNG wykorzystuje się silnik Cummins ISL G o mocy 320 KM, spełniający wymagania EEV. Jednostka napędowa jest przystosowana do zasilania biogazem (czyli sprężonym gazem ziemnym z dodatkiem metanu powstającego w biogazowniach). Gaz jest magazynowany w 7 butlach firmy Raufoss o łącznej pojemności geometrycznej blisko 1500 l, montowanych na dachu. W układzie napędowym stosuje się automatyczną, 5-biegową skrzynią biegów Voith Diwa.


Good Przydatny artykuł (1)
Bad Mógłby być ciekawszy (0)







Partnerzy