Wydawać by się mogło, że w dobie systemów sekwencyjnego wtrysku gazu, które są obecnie najpopularniejszymi instalacjami używanymi do adaptacji samochodów na zasilanie gazowe określenie reduktor elektroniczny straciło sens, bo przecież właściwie wszystko w układach wtrysku gazu jest „elektroniczne”, a reduktory najczęściej nie mają zabezpieczeń przeciwwypływowych, ich rolę przejęły wtryskiwacze, które zamykają się w każdej sytuacji, w której silnik nie pracuje.
Jak się jednak okazuje pojęcie reduktora elektronicznego powraca w nieco innym kontekście. W 2010 r. pojawiły się informacje o opracowaniu przez Landi Renzo elektronicznego regulatora ciśnienia (Electronic Pressure Regulator - EPR) do układów zasilania gazem ziemnym.
Urządzenie jest pozbawione membran, co eliminuje wiele niedoskonałości klasycznych reduktorów (membranowych). Można tutaj wymienić, np. brak możliwości regulacji ciśnienia wyjściowego gazu w czasie pracy silnika oraz występujące wraz ze wzrostem obciążenia zmniejszenie ciśnienia wyjściowego. Poza tym nawet najbardziej odporne na warunki pracy materiały, z których wykonywane są membrany podlegają procesom starzenia.
Opracowany w Landi Renzo reduktor elektroniczny EPR umożliwia regulację ciśnienia wyjściowego. Dzięki temu można dostosować jego parametry do chwilowych warunków pracy silnika zasilanego gazem. Zmniejszenie ciśnienia na wyjściu daje możliwość uzyskania bardzo krótkich czasów wtrysku, jego zwiększenie pozwala na ich wydłużenie przy wyższych obciążeniach. Dzięki temu reduktor EPR może być z powodzeniem używany w bardzo modnych ostatnio, niewielkich, wysilonych silnikach benzynowych, najczęściej wyposażonych w turbodoładowanie.
Kontrola ciśnienia gazu w tego typu reduktorze jest dużo bardziej precyzyjna niż w reduktorach membranowych, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin. Według informacji Landi Renzo urządzenie jest w stanie pracować przy bardzo niskich ciśnieniach gazu w zbiorniku. Nawet poniżej 20 barów reduktor jest nadal zdolny do zapewnienia wysokich osiągów silnika. Nie występuje zjawisko ograniczenia wydajności związane z wyczerpywaniem zapasu gazu w zbiorniku.
Co ciekawe, reduktor EPR nie musi być ogrzewany. Podłączenie go do układu chłodzenia silnika jest opcjonalne i wymagane tylko przy pracy z wyższymi wydajnościami w ekstremalnych warunkach klimatycznych.
Reduktor EPR może być stosowany do silników zasilanych jednocześnie olejem napędowym i gazem lub wyłącznie paliwem gazowym. Pierwotna wersja reduktora jest przeznaczona do redukcji ciśnienia gazu ziemnego, lecz docelowo, jeśli będzie takie zapotrzebowanie może on być używany do redukcji ciśnienia w wodorowych układach zasilania silników.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.