26.09.2011

Gazowy Volkswagen up!

Volkswagen up! jest całkowicie nową konstrukcją opracowaną przez niemieckiego producenta z przeznaczeniem do eksploatacji w mieście. Samochód będzie dostępny w Europie już od grudnia 2011 r. Później pojawi się w innych krajach na kolejnych kontynentach.
REKLAMA
Volkswagen up!VolkswagenVolkswagen up!

Będzie oferowany w trzech różnych wersjach wyposażenia: take up!, move up! i high up!. W dniach debiutu dostępne będą dodatkowo 2 modele bazujące na wersji high up! (up! black i up! white).

Samochód o długości nadwozia 3,54 m ma rozstaw osi 2,42 m, co pozwala w maksymalnym stopniu wykorzystać przestrzeń w jego wnętrzu.

W układzie napędowym samochodu zadebiutuje nowa generacja trzycylidrowych jednostek napędowych o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1 litra (999 cm3). Początkowo będą to dwa silniki o mocach 60 i 75 KM, których średnie zużycie paliwa będzie wynosić 4,2 l/100 km (w wersji BlueMotion Technology, która obejmuje m. in. system start/stop).

Volkswagen up!VolkswagenVolkswagen up!

Zarówno kadłuby nowych silników, jak i głowice są odlewami ze stopów aluminium. W układzie rozrządu stosuje się po 4 zawory w każdym cylindrze. Otrzymują one napęd od dwóch wałków krzywkowych zamontowanych na głowicy. Silniki mają zunifikowane wymiary główne (średnica cylindra x skok tłoka) 74,9 x 75,6 mm. Stopień sprężania wersji 75-konnej wynosi 10,5. Wał korbowy jest podparty w 4 łożyskach głównych, a dla poprawy kultury pracy silnika zastosowano dodatkowy wałek wyrównoważający. Silniki są doładowane i zasilane za pomocą bezpośredniego wtrysku benzyny, co sprawia, że charakterystyka przebiegu momentu obrotowego jest bardzo korzystna, zbliżona do występującej w silnikach o zapłonie samoczynnym.

Wnętrze nowego Volkswagena up!VolkswagenWnętrze nowego Volkswagena up!

Mocniejsza wersja jednostki napędowej osiąga maksymalny moment obrotowy 120 Nm, a jego wartość utrzymuje się w zakresie od 1950 do 4000 obr/min.

Obie dostępne w początkowym okresie sprzedaży wersje silników będą emitować poniżej 100 g CO2 na każdy przejechany kilometr. Jeszcze lepszym wynikiem pod względem emisji będzie legitymowała się wersja zasilana gazem ziemnym, która zostanie wprowadzona w nieco późniejszym terminie. Silnik ten będzie emitował 86 g CO2/km, natomiast w wersji BlueMotion Technology emisja będzie jeszcze bardziej zmniejszona, do 79 g/km. Silnik zasilany gazem będzie dysponował mocą 68 KM, przy średnim zużyciu paliwa 3,2 kg/100 km. Wersja BlueMotion Technology będzie zużywać 2,5 kg gazu na 100 km. Według cen obowiązujących w Polsce (w sierpniu 2011 r.) przejechanie 100 km tym samochodem kosztuje 8 zł.

Do magazynowania sprężonego gazu ziemnego zastosowano 2 zbiorniki zamontowane pod podłogą w tylnej części pojazdu. Mają one łączną pojemność geometryczną 72 l i można w nich zmieścić 11 kg CNG. Jeden z nich wraz z rezerwowym zbiornikiem benzyny (10 l) jest umieszczony przed tylną osią, drugi wykorzystuje przestrzeń wnęki koła zapasowego. Zasięg samochodu przy wykorzystaniu obu paliw wynosi ponad 550 km.

Volkswagen eco up! BlueMotion Technology (tak nazwano wersję gazową) zadebiutował na tegorocznej wystawie IAA we Frankfurcie i według zapowiedzi producenta już za rok będzie produkowany seryjnie. W 2013 r. przewidziane jest wprowadzenie wersji elektrycznej.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Volkswagen



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.