19.05.2010

CNG w silniku wysokoprężnym Volvo Trucks

Volvo Trucks rozpoczyna testy eksploatacyjne silników wysokoprężnych zasilanych metanem. Zaufanym firmom kurierskim i dystrybucyjnym przekazano do testów osiem samochodów Volvo FL i FE z eksperymentalnymi silnikami 7-litrowymi. Auta badane będą w realnych warunkach drogowych i zadaniowych. Volvo sprawdza możliwości połączenia wymogów ochrony środowiska i sprawności energetycznej oraz właściwości jezdnych i niskich kosztów eksploatacji.
REKLAMA
Volvo FEVolvo TrucksVolvo FE

Wysokoprężny silnik gazowy Volvo - co wymyślili Szwedzi?

Rozwiązanie bazuje na stosowanych obecnie silnikach wysokoprężnych Volvo, spełniających normę emisji spalin Euro 5. Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na sprężony metan (CNG/CBG). Poza tym, jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym.

Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Taki mechanizm spalania umożliwia wyeliminowanie świecy zapłonowej i pozwala na pełne wykorzystanie sprawności silnika wysokoprężnego. W rezultacie właściwości jezdne są identyczne, jak w przypadku pojazdu napędzanego konwencjonalnym silnikiem zasilanym olejem napędowym.

Komputer sterujący pracą silnika na bieżąco przelicza wymagany stosunek obydwu paliw, zależnie od aktualnych działań kierowcy. Najwyższy udział gazu ma miejsce podczas płynnej jazdy. Podczas rozpoczynających się testów wykorzystywane będą mieszanki paliw o 70-procentowej zawartości metanu. Resztę stanowić będzie tzw. bio-mix diesel, tzn. kopalny olej napędowy zmieszany z olejem napędowym wyprodukowanym z surowców odnawialnych. Inżynierowie Volvo liczą, że po udoskonaleniu i przetestowaniu tej technologii udział metanu wzrośnie nawet do 80 procent. Celem dalszych badań prowadzonych przez Volvo Trucks jest ograniczenie zużycia paliwa do minimum.

Jeżeli gaz się wyczerpie, silnik może kontynuować pracę spalając tylko olej napędowy. Jest to charakterystyczna cecha technologii Volvo, dzięki której opracowany system spalania staje się realną alternatywą dla wielu klientów, nawet na obszarach o słabo rozwiniętej sieci dystrybucji gazu czy wręcz w transporcie międzynarodowym.

Biorąc pod uwagę cały cykl, od wyprodukowania paliwa do jego spalenia w silniku, nowa technologia może w dłuższej perspektywie zapewnić do 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla, w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym, o ile stosowany będzie biogaz w połączeniu z biodieslem.

Duże zainteresowanie rynku

Istnieją dwa główne czynniki stymulujące coraz większe zainteresowanie rynku samochodami ciężarowymi z silnikami gazowymi. Podstawowym czynnikiem są niższe koszty. Na wielu rynkach metan jest obecnie najtańszym paliwem.

Drugi czynnik wynika wprost z rygorystycznych przepisów środowiskowych obowiązujących w wielu miastach. Przepisy te mają decydujący wpływ na decyzje dotyczące zakupów, zwłaszcza w przedsiębiorstwach komunalnych. Volvo Trucks prowadzi z wieloma firmami paliwowymi rozmowy, których przedmiotem jest budowa stacji paliwowych z uwzględnieniem tempa wzrostu liczby pojazdów na drogach. Działanie to ma na celu przygotowanie gruntu do powszechnego wprowadzenia nowych paliw na rynek.

Metan + olej napędowy (najważniejsze zalety technologii Volvo Trucks):

  • Volvo Trucks jest pierwszym producentem wydajnych silników wysokoprężnych zasilanych gazem, spełniających normę emisji spalin Euro 5;
  • około 25 procent mniejsze zużycie energii w porównaniu do konwencjonalnego silnika gazowego;
  • około 35 procent wyższa sprawność testowanego, wysokoprężnego silnika zasilanego gazem o olejem napędowym od tradycyjnego silnika gazowego;
  • identyczna jak w przypadku konwencjonalnych silników wysokoprężnych moc i właściwości jezdne;
  • technologia oparta na dwóch rodzajach paliwa umożliwia kontynuowanie jazdy tylko przy wykorzystaniu oleju napędowego, gdy wyczerpie się gaz (dodatkowa zaleta do czasu powstania w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu);
  • wysoka sprawność silnika, w połączeniu z możliwością użycia gazu skroplonego powoduje, że technologia ta staje się realną alternatywą w transporcie długodystansowym.



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Volvo Trucks



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.