14.07.2011

Volvo FM MethaneDiesel - od oleju woli gaz

Choć ceny paliw konwencjonalnych powoli, lecz stabilnie dławią popyt na osobowe samochody z silnikami o zapłonie samoczynnym, transport kołowy mocno dieslem stoi. Długo wydawało się, że ten stan rzeczy będzie trwać niezachwianie do końca świata, ale nowe technologie zasilania gazem (propanem-butanem lub metanem) wkradają się także do świata ciężarówek. Oto nowy pojazd dystrybucyjny lub ciągnik siodłowy Volvo, który wprawdzie spala olej napędowy, ale tylko w symbolicznych ilościach.
REKLAMA
FM MethaneDiesel - silnik wysokoprężny z widocznymi wtryskiwaczami gazu (na zielono)VolvoFM MethaneDiesel - silnik wysokoprężny z widocznymi wtryskiwaczami gazu (na zielono)

Nowy „koń pociągowy” szwedzkiej marki reprezentuje najwydajniejszą i zarazem jedną z najprostszych strategii zasilania jednostki wysokoprężnej gazem. Paliwo bazowe stanowi jedynie czynnik wywołujący samozapłon, natomiast aż ¾ surowca palnego podawanego do komór spalania to metan, w dodatku skroplony (LNG). Dzięki zastąpieniu cylindrów wysokociśnieniowych zbiornikami kriogenicznymi, udało się zwiększyć zasięg pojazdu bez podnoszenia jego masy własnej, a jednocześnie - dzięki odpowiedniej proporcji gazu i diesla w mieszance - poprawiono sprawność silnika o 30-40% w stosunku do odmiany konwencjonalnej. To zaś zaowocowało zmniejszeniem zapotrzebowania na paliwo o 25% w porównaniu z podobnymi modelami na gaz ziemny, napędzanymi silnikami o zapłonie iskrowym, pracującymi w cyklu Otto.

FM MethaneDiesel - zbiornik LNGVolvoFM MethaneDiesel - zbiornik LNG

W razie, gdyby ciekły metan był w danym momencie niedostępny, FM MethaneDiesel bez żadnego problemu konsumuje olej napędowy. Ze względów ekonomicznych i ekologicznych przyszli operatorzy z pewnością będą unikać tej opcji jak ognia, ale 460-konny silnik typu D13C-Gas o pojemności skokowej 12,8 l, oferujący 2300 Nm momentu obrotowego, nie grymasi. Napędzanie go jednym paliwem zamiast dwóch z pewnością negatywnie odbija się na osiągach, ale rezerwowo, na wszelki wypadek, da się. Pierwotny system zasilania pozostał bowiem nienaruszony, a jednostkę napędową wzbogacono jedynie o komplet wtryskiwaczy gazowych. Przystosowano je do podawania metanu w dowolnej formie, dzięki czemu - poprzez zastosowanie biogazu - można w cyklu well-to-wheel zredukować emisję CO2 w stosunku do diesla nawet o 70%.

FMX MethaneDiesel - budowlana, bardziej bojowa odmiana modelu FMVolvoFMX MethaneDiesel - budowlana, bardziej bojowa odmiana modelu FM

Jak zachwala producent, już sam proekologiczny wizerunek nowego modelu stanowi poważną wartość i zaletę dla nabywcy. Ponieważ jednak koszty eksploatacji są w świecie ciężarówek bardzo ważne, Volvo ma w rękawie asa w postaci konkretów. Zwrot inwestycji w modele MethaneDiesel (FM oraz budowlany FMX) ma wynosić 3-5 lat, co - biorąc pod uwagę długi cykl służbowego życia pojazdu tego pokroju - wydaje się sensowną perspektywą czasową. Problem jedynie w tym, że wersje napędzane LNG/LBG (skroplonym gazem ziemnym lub biometanem) będą dostępne tylko w ograniczonej liczbie i na wybranych rynkach.

Nie nastawiamy się, że auta zawitają prędko do Polski, ponieważ ich kriogeniczne zbiorniki o objętości 280 l, zamontowane po lewej stronie nadwozia, przez większość czasu pozostawałyby puste. Może następna generacja znajdzie u nas korzystniejsze warunki do podboju rynku.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Volvo Trucks



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.