Najnowsze newsy dotyczące premiery Stralisa LNG (Liquefied Natural Gas), pomijając niedopatrzenie jakie wdarło się do prasówki Iveco, które bez zająknięcia przepisują przedstawiciele wszelkich mediów, nie dostrzegają tego, że na wystawie RAI pojawiły się również inne pojazdy zasilane gazem ziemnym, także w postaci skroplonej.
Po co skraplać gaz?
Skroplenie gazu ziemnego pozwala na jeszcze większe (w stosunku do CNG – sprężonego gazu ziemnego) zwiększenie gęstości magazynowanej w tym paliwie energii. Objętość skroplonego gazu ziemnego dla tej samej jednostki energii jest około 600 razy mniejsza w stosunku do gazu ziemnego w warunkach normalnych. Jest to bardzo istotna cecha przy wykorzystaniu gazu ziemnego do napędu pojazdów drogowych, w których zbiorniki paliwa należy zmieścić w niewielkich przestrzeniach w ramie.
Ocenia się, że skroplenie gazu ziemnego pozwala na zredukowanie masy zbiorników z paliwem lub przynajmniej uzyskanie takiego samego wyniku jak w przypadku samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, a te jak wiadomo wymagają zastosowania ciężkich grubościennych butli stalowych z uwagi na stosowane ciśnienia rzędu 20 MPa. Zatem przy tej samej masie zbiorników i paliwa pojazd, w którym zastosowano gaz ziemny w postaci skroplonej będzie charakteryzował się znacznie większym w porównaniu do samochodów zasilanych CNG zasięgiem.
Niestety skroplenie gazu ziemnego wymaga dostarczenia energii w celu zmniejszenia jego temperatury. Skroplenie tego paliwa następuje w temperaturze -162oC. Taką temperaturę należy utrzymać w trakcie przechowywania, co wymaga zastosowania specjalnych zbiorników kriogenicznych, wykorzystujących skomplikowane technologie izolacyjne minimalizujące wymianę ciepła pomiędzy LNG a otoczeniem.
LNG jest z pewnością bardzo dobrym sposobem na magazynowanie energii w zbiornikach samochodów, co potwierdzają pojazdy pokazane na targach RAI w Amsterdamie. Samochody, w których zastosowano gaz ziemny przechowywany w postaci skroplonej zaprezentowano na stoiskach Iveco i Scanii. Obaj producenci są znani z wykorzystywania różnych ekologicznych technologii, w tym także stosowania paliw gazowych do zasilania silników w swych pojazdach użytkowych i autobusach.
Iveco
Iveco zaprezentowało Stralisa LNG Natural Power, który rozszerza dostępną gamę pojazdów zasilanych gazem ziemnym o odmianę, w której gaz ziemny jest przechowywany w postaci skroplonej. Oferta gazowych samochodów użytkowych Iveco obejmuje obecnie pojazdy o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) od 3,5 do 26 t (EcoDaily, Eurocargo i Stralis). Pokazany na RAI ciągnik siodłowy Stralis należy do najcięższej grupy pojazdów Iveco zasilanych gazem i może być stosowany w zestawach drogowych o DMC do 40 t. W jego układzie napędowym stosuje się silnik Cursor 8. Ta sześciocylindrowa, 24-zaworowa, turbodoładowana jednostka napędowa z pojemności skokowej 7790 cm3 osiąga moc 243 kW (330 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 1300 Nm. Silnik pracuje na mieszance gazowo-powietrznej o składzie stechiometrycznym (z współczynnikiem nadmiaru powietrza 1), co zapewnia umieszczona w układzie wylotowym sonda lambda. Co ciekawe w układzie zasilania Cursora 8 zastosowano po dwa wtryskiwacze gazowe na każdy cylinder. Silnik z dużym zapasem spełnia wymagania emisyjne normy Euro VI, która ma zacząć obowiązywać w 2014 r.
Ciekły gaz ziemny jest przechowywany w zbiorniku kriogenicznym o pojemności 560 l zamontowanym na prawej podłużnicy ramy. Po przeciwnej stronie samochodu zamontowano 4 zbiorniki do przechowywania gazu ziemnego w postaci sprężonej (każdy o pojemności 70 l). Zastosowanie dwóch sposobów magazynowania gazu pozwala na zwiększenie zasięgu pojazdu oraz uniezależnia go od infrastruktury do tankowania LNG, umożliwiając jego pracę także przy wykorzystaniu CNG, który jest w Europie paliwem bardziej dostępnym.
W Stralisie nieco podniesiono temperaturę przechowywania LNG (do -125oC), poprzez zwiększenie ciśnienia w zbiorniku do 11 barów. W prasówce Iveco niestety nie pojawia się jego wartość, a temperatura -125oC jest użyta w odniesieniu do wszytskich pojazdów LNG.