Władze Unii Europejskiej chcą do roku 2020 doprowadzić do zwiększenia udziału biopaliw i paliw alternatywnych (przede wszystkim gazu ziemnego) w rynku do, odpowiednio, 10 i 20%. Cel ambitny, a czasu wbrew pozorom niewiele, dlatego już 28 stycznia 2010 w szwedzkim Malmö odbędzie się seminarium GasHighWay. Jego uczestnicy będą debatować nad możliwościami urzeczywistnienia założeń unijnych urzędników.
Program GasHighWay powstał w celu promowania CNG i biogazu oraz rozwijania infrastruktury do tankowania tych ekologicznych paliw od Skandynawii aż po Włochy, nie wyłączając Polski. W ten sposób ma powstać tytułowa „gazowa autostrada”, prowadząca z północy na południe przez cały Stary Kontynent. U nas na razie krucho nawet z autostradami w podstawowym znaczeniu tego słowa, a polski odcinek tej gazowej przypomina drogę wiejską, ale nie traćmy wiary!
Organizowane w Szwecji seminarium tym się różni od podobnych wydarzeń, że nie stanowi tylko czczej rozmowy nad teoretycznymi aspektami rozwoju sektora CNG, LNG i biogazu, lecz tzw. case study, czyli omawianie już sprawdzonych rozwiązań i przykładów z całej Europy. Ma to pokazać, że nawet przy obecnym stopniu zagęszczenia sieci stacji można z powodzeniem jeździć tanio i ekologicznie. Poza tym taka formuła pozwala łatwo dzielić się doświadczeniami, podglądać je i przeszczepiać na inne podatne grunty. Wśród licznych mówców pojawi się także nasza reprezentantka - Magdalena Rogulska z Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej.
Przyklaskujemy przedsięwzięciu z całych sił i życzymy wielu naśladowców. Gaz na pewno ma przed sobą jasną przyszłość, ale bez odpowiedniego rozgłosu, dokonującego się poprzez takie wydarzenia, ten potencjał po prostu się zmarnuje. A to byłaby wielka szkoda.