Empresa Municipal de Transporte (EMT) Madrid to największy w Hiszpanii i drugi największy operator transportu publicznego w Europie. Przewoźnik postawił przed sobą ambitny cel, by do 2023 roku po ulicach Madrytu kursowały wyłącznie autobusy elektryczne, hybrydowe i gazowe. Plan zakłada wymianę wszystkich pojazdów spalinowych na gazowe, dlatego na początku roku EMT rozpisało przetarg na dostawę niebagatelnej liczby 520 pojazdów o długości 12 m napędzanych gazem CNG. Aż 250 z nich dostarczy firma Solaris, a wartość zamówienia opiewa na 73 375 000 EUR.
Zgodnie z umową dostawy autobusów planowane są na lata 2021-2023, ale jeszcze w tym roku na ulice Madrytu wyjedzie 91 gazowców Solarisa.
Sercem pojazdów zamówionych przez hiszpańskiego przewoźnika będzie silnik o mocy 239 kW, przystosowany do pracy z paliwem w postaci sprężonego gazu ziemnego (CNG). Układ napędowy uzupełni automatyczna skrzynia biegów, która zapewni optymalny komfort jazdy dla kierowców i pasażerów. Pięć sztuk butli służących do magazynowania sprężonego gazu ziemnego o łącznej pojemności 1575 litrów znajdzie się na dachu w przedniej części pojazdu. Taka ilość zgromadzonego paliwa, przy założeniu rezerwy gwarantującej minimalny poziom stężenia gazu, pozwala na przejechanie około 400 km na jednym tankowaniu.
Przewoźnik postawił na wysoki standard wyposażenia zarówno przestrzeni pasażerskiej, jak i kabiny kierowcy. W przestrzennym, klimatyzowanym wnętrzu Urbino 12 CNG pasażerowie odnajdą nowoczesny i rozbudowany system informacji pasażerskiej, złącza USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych i zwiększający bezpieczeństwo monitoring. Na pokład autobusu wejdzie 100 osób. Antyagresyjna kabina kierowcy została zaprojektowana zgodnie ze standardami i wymogami EMT, tak by zintegrowane z nią urządzenia wspomagające kierowcę pozwoliły uzyskać bezpieczne i ergonomiczne miejsce pracy.
To największe dotąd zamówienie producenta na rynku hiszpańskim. Solaris dostarczył do tego kraju ponad 250 autobusów, w tym autobusy elektryczne, hybrydowe oraz na gaz ziemny.