Prognozy co do rozwoju tego rynku są całkiem obiecujące, co potwierdzają konkretne działania (projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych) i sygnały docierające z kręgów rządowych, np. o zerowej stawce akcyzy na CNG.
Ważne dla przewoźników okazały się także deklaracje PGNiG Obrót Detaliczny, które wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przewoźników przedstawia ofertę cenową na dostawy gazu ziemnego w dłuższej perspektywie. Dzięki temu przewoźnik może długofalowo myśleć o rozbudowie taboru zasilanego CNG i infrastruktury.
Są już pierwsze efekty takiego działania. Jak podawała w sierpniu 2017 r. Rzeczpospolita, PGNIG będzie finalizował długoterminowe umowy na dostawy gazu ziemnego na preferencyjnych warunkach dla operatorów komunikacji miejskiej w Gdyni, Radomiu, Rzeszowie i Słupsku.
Przykłady odchodzenia od paliw dieslowskich w komunikacji miejskiej są już w Europie jak i na całym świecie dość liczne.
Komunikacja miejska w Madrycie będzie już niebawem używać wyłącznie autobusów zasilanych gazem ziemnym i pojazdów elektrycznych.
Bardzo duża flota zasilanych gazem ziemnym autobusów jest użytkowana w Ankarze (firma EGO-Ankara).
Wszystkie autobusy miejskie w Los Angeles w firmie Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority (LA Metro) są napędzane gazem ziemnym lub biometanem.
Podobnie w Paryżu, który w osobie pani burmistrz Anne Hidalgo wypowiedział wojnę pojazdom z silnikami Diesla w centrum stolicy Francji. Na szczycie C40 w Meksyku burmistrzowie Paryża, Meksyku, Madrytu i Aten zadeklarowali usunięcie samochodów z silnikami Diesla do 2025 r. W Brukseli taki zakaz będzie obowiązywał lada chwila. Także z ulic Stuttgartu mają zniknąć pojazdy wyposażone w silniki o zapłonie samoczynnym.
Wszystkie przykłady pokazują jak dużą rolę odgrywają bądź mogą odgrywać w taborze komunikacji miejskiej paliwa metanowe.
W 2017 roku na autobusy CNG zdecydowało się także wielu przewoźników miejskich w Polsce.
5 autobusów zasilanych CNG zamówił Transgór Mysłowice. Dwa z nich to pojazdy marki SOR, a 3 to Solarisy Urbino 12 CNG. Kontrakty miały wartość ponad 5,5 mln zł.
W sierpniu przetarg na 21 gazowych autobusów gazowych ogłosiło MPK w Tarnowie. W przetargu ofertę złożyła tylko Scania i to szwedzki producent produkujący autobusy w Słupsku dostarczy je w 2018 r. do Tarnowa. Wartość kontraktu to 26,566 mln zł.
Wcześniej MPK w Tarnowie podpisała z PGNiG Obrót Detaliczny umowę o zwiększeniu dostaw gazu ziemnego jako paliwa dla komunikacji miejskiej, co pozwoli na użytkowanie nawet do 40 autobusów CNG w Tarnowie.
Kolejny przetarg na dostawę autobusów CNG ogłosił w sierpniu MZK Przemyśl. Obejmuje on m.in. 2 autobusy CNG. Autobusy mają być dostarczone do końca sierpnia 2018 r.
21 września 2017 r. Solaris Bus & Coach podpisał umowę na dostawę autobusów do MKS Mielec. W ramach tego kontraktu o wartości 45 mln zł (30 mln zł z UE) na ulice Mielca wyjadą m.in. 4 autobusy Solaris Urbino 12 CNG. Autobusy mają być dostarczone do końca czerwca 2018 r.
Także we wrześniu przetarg na gazowe autobusy ogłosił Sanok. Miasto chce zamówić 8 autobusów solo (12-metrowych) z napędem CNG.
Mniej więcej w tym samym czasie pojawiła się informacja o zakupie przez MPK w Częstochowie 2 używanych autobusów Mercedes-Benz Citaro NGT.
Niewątpliwie największym zamówieniem ogłoszonym w 2017 r. może pochwalić się PKM Tychy, które zamierza w najbliższych latach zakupić m.in. 51 dwunastometrowych autobusów CNG, 10 mikrobusów CNG oraz zmodernizować zaplecze i infrastrukturę do tankowania CNG. Wartość wszystkich przedsięwzięć w ramach tyskiego projektu komunikacyjnego to 170 mln. zł (100 mln dofinansowania).
Pierwszym efektem w ramach rozwoju taboru CNG w PKM Tychy było podpisanie z PGNiG Obrót Detaliczny listu intencyjnego o zwiększeniu dostaw gazu ziemnego z 2,85 do 4,2 mln m3 rocznie tak, aby zapewnić paliwo pojazdom, które mają być zakupione.
Jak widać wbrew pesymistycznym nastrojom dzieje się wiele, a w świetle deklaracji rządzących powinno dziać się jeszcze więcej, szczególnie od początku 2018 r., po wprowadzeniu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nad którą pracuje ministerstwo energii i wiele innych resortów, w tym ministerstwo finansów. Liczymy, że zerowa akcyza na CNG nie będzie jedyną formą wsparcia tego ekologicznego paliwa silnikowego.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.