Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. EGO-Ankara / Gazowy MAN Lion's City firmy EGO-Ankara poprzednie następne
08.10.2012

250 autobusów CNG

250 autobusów CNG fot. EGO-Ankara

Pierwszych 50, z zamówionych przez przedsiębiorstwo EGO-Ankara 250 przegubowych autobusów MAN, właśnie dostarczono do stolicy Turcji. Nie pokonały one zbyt długiej drogi ponieważ wyprodukowano je w zakładzie MAN w Ankarze. Są to pierwsze w Turcji przegubowe autobusy miejskie zasilane sprężonym gazem ziemnym.
REKLAMA
Przegubowe MAN Lion' City dla firmy EGO-Ankarafot. EGO-AnkaraAutobusy MAN Lion's City dla firmy EGO-Ankara

Pozostała część autobusów będzie dostarczana w cyklu miesięcznym, po 25 pojazdów, dzięki czemu latem 2013 r. wszystkie autobusy będą już eksploatowane. Umowa obejmuje jeszcze możliwość dostawy dodatkowych 50 autobusów.

Eksploatacja gazowych autobusów w Ankarze rozpoczęła na początku lat 90. ubiegłego wieku. EGO-Ankara, dążąc do ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, rozpoczęło proces wprowadzania do swej floty autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Obecnie w taborze firmy znajduje się 1140 gazowych autobusów (1090 autobusów 12-metrowych i 50 dostarczonych właśnie przegubowców). Jest to największa na świecie flota miejskich autobusów zasilanych CNG. Wszystkie pojazdy dostarczył koncern MAN. Autobusy solo (12-metrowe) to Lion's Classic CNG, natomiast nowe przegubowe to Lion's City CNG.

Dostarczane teraz pojazdy to 18-metrowe autobusy przegubowe, których 2-członowe nadwozia wyposażono w czworo drzwi. Przy drugich drzwiach zamontowano składaną rampę dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. W przedziale pasażerskim może podróżować 153 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących oraz jedna osoba na miejscu dla niepełnosprawnych.

Gazowy MAN Lion's City w barwach EGO-Ankarafot. EGO-AnkaraPrzegubowym autobusem MAN Lion's City może podróżować nawet 153 pasażerów

W układzie napędowym zastosowano 6-cylindrowy silnik E2876 o pojemności skokowej 12,8 l współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife, którą wyposażono w system TopoDyn, rozpoznający ukształtowanie terenu. W komorze silnikowej każdego autobusu zainstalowano automatyczną instalację gaśniczą.

Paliwo gazowe jest przechowywane w zbiornikach zamontowanych na dachu. Zastosowano 9 aluminiowych zbiorników CNG, każdy o pojemności wodnej 205 l.

W kontrakcie dla Ankary jest też polski akcent. Gotowe szkielety autobusów do zakładu w Turcji dostarcza fabryka MAN w Starachowicach.

Dotychczas w fabrykach koncernu wyprodukowano ponad 5000 autobusów i podwozi napędzanych paliwami gazowymi, co stawia firmę jako wiodącego dostawcę autobusów gazowych. W ciągu ostatnich kilku lat średni udział w rynku europejskim autobusowego oddziału MAN wynosi ponad 44%.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: MAN, EGO-Ankara



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.