30.03.2017
Informacja producenta

Autobusy na gaz nadal alternatywą dla elektryków

Jak wynika z analizy TINES niemal co piąty miejski autobus zakupiony w 2015 r. w Polsce był napędzany gazem. W ubiegłym roku najbardziej popularnymi autobusami z napędami alternatywnymi były właśnie gazowce. Po ulicach 23 polskich miast porusza się już około 500 miejskich autobusów zasilanych CNG lub LNG.
REKLAMA

Warto wiedzieć

Rejestracje autobusów gazowych w latach 2015 - 2016:

  • Częstochowa - 40,
  • Tychy - 36,
  • Gdynia - 15,
  • Słupsk - 5,
  • Myślenice - 2,
  • Katowice - 2,
  • Warszawa - 35.

Unijne dopłaty do zakupu niskoemisyjnego taboru zwiększają zainteresowanie pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi.

Prezydent Tychów na początku br. ogłosił plany zakupu w ramach funduszy unijnych 50 nowych pojazdów na gaz dla miejskiego przewoźnika (więcej w artykule PKM Tychy - 100% autobusów CNG).

Tarnowskie MPK mówi o powiększeniu floty gazowców z obecnych jedenastu do 21 pojazdów. Warszawa chce z kolei wyleasingować 5 autobusów napędzanych CNG.

W 2016 roku MPK w Częstochowie zarejestrowała 15 nowych gazowych autobusów w wersji hybrydowej. Myślenice i Katowice wprowadziły do użytku po 2 autobusy CNG. To mniej niż w 2015 r., kiedy padł najlepszy wynik - 116 gazowych rejestracji, w tym 36 w Tychach, 25 w Częstochowie, 15 w Gdyni oraz 5 w Słupsku (wszystkie na CNG), a także 35 autobusów LNG w Warszawie. Wszystkie te autobusy zostały wyprodukowane w Polsce.

Gazowe hybrydy Solbusafot. SolbusHybrydowe autobusy gazowo-elektryczne w barwach MPK w Częstochowie

Dla porównania łącznie miejskich elektryków i hybryd zarejestrowano w 2015 r. 31 sztuk. W 2016 r. przybyło jedynie 5 sztuk elektryków i 17 hybryd, a gazowych autobusów 19 sztuk.

Rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności spowoduje jednak, że trendy w wyborze pomiędzy napędem gazowym a elektrycznym wśród miejskich przewoźników będą się wyrównywać.

Autobusy napędzane na sprężony gaz są bardzo popularne w Europie Zachodniej. Przykładowo, w Barcelonie połowa miejskiego taboru korzysta z tego rozwiązania, a we Włoszech działa ponad tysiąc stacji tankowania CNG.

W Polsce jest jedynie 25 ogólnodostępnych stacji na gaz sprężony, z czego 8 jest dostępnych dla użytkowników całodobowo.

Według szacunków do 2025 r. ponad 50 tys. pojazdów w Polsce będzie napędzanych gazem sprężonym (CNG) i około 3 tys. gazem skroplonym (LNG). Wzrost popularności tego rodzaju napędu ma zapewnić rozbudowa ogólnodostępnej infrastruktury do tankowania, a także dofinansowanie do zakupu odpowiedniego taboru.

Największe firmy gazowe w Polsce planują zbudować do 2025 r. nawet około 200 stacji LNG i CNG, w tym 25 przy autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Firma TINES Gas aplikuje do Komisji Europejskiej o środki na wybudowanie w Polsce 26 stacji do tankowania gazu CNG/LNG w ramach programu Connecting Europe Facility (CEF). Planowana infrastruktura miałaby powstać do 2020 roku.

Gaz ma tę przewagę nad autobusami elektrycznymi, że obecnie korzystają z niego nie tylko miejscy przewoźnicy, ale również służby komunalne oraz piekarnie, zakłady cukiernicze, hurtownie, pralnie, lokalni dostawcy, itp.

Pojazdy napędzane gazem przekraczają wyśrubowane normy emisji spalin Euro 6, szczególnie w zakresie emisji powodujących smog w miastach. Zaletą jest również cena paliwa gazowego, które jest tańsze niż benzyna czy olej napędowy. W celu rozwoju rynku konieczna jest dalsza rozbudowa infrastruktury tankowania.

Jacek Nowakowski, Prezes Zarządu TINES Gas

Miejskich przewoźników może wesprzeć program podobny do programu GAZELA, który w ubiegłych latach prowadził NFOŚiGW. Dzięki niemu m.in. Częstochowa kupiła 40 hybrydowych autobusów na CNG nie dokładając z budżetu miejskiego ani złotówki. Nie bez znaczenia dla wzrostu zainteresowania gazem jest także uruchomienie Terminalu LNG w Świnoujściu gwarantującego stałe dostawy LNG.

Autosan SanCity CNGfot. CNG-LNG.plPolski autobus gazowy Autosan SanCity CNG na Transexpo 2016

Ponadto autobusy zasilane CNG w zakupie są niewiele droższe od identycznych zasilanych olejem napędowym i prawie o połowę tańsze od autobusów elektrycznych, które to wymagają większej liczby stacji ładowania na pętlach autobusowych.

Żywotność ich baterii określana jest na około 6-8 lat, co przy okresie eksploatacji autobusu w Polsce powyżej 10 lat powoduje konieczność ich wymiany.

Do 2020 r. zgodnie z przyjętą w 2014 r. dyrektywą unijną w 32 największych polskich aglomeracjach powinno funkcjonować ponad 70 ogólnodostępnych stacji tankowania gazu ziemnego.

Obecnie występujący deficyt takich obiektów nie odstrasza jednak wielu firm decydujących się na tabor zasilany gazem.

Przedsiębiorstwa same lub wspólnie z dostawcami paliwa gazowego budują taką infrastrukturę. Przy wielu zakładach funkcjonują takie stacje. Autobusy na gaz pomimo coraz większej popularności napędów elektrycznych i hybrydowych zawsze będą ciekawą alternatywą dla przedsiębiorstw szukających oszczędności.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

TINES Gas
źródło: TINES Gas



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.