Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 5
fot. PKM Gdynia / Gazowe autobusy MAN w PKM Gdynia poprzednie następne
28.10.2013

CNG w PKM Gdynia – nie tylko dla środowiska

CNG w PKM Gdynia – nie tylko dla środowiska fot. PKM Gdynia

Nie od dziś wiadomo, że stosowanie paliw gazowych w transporcie oprócz korzyści z niższej emisji szkodliwych składników spalin niesie za sobą spore oszczędności wynikające z mniejszych kosztów eksploatacji związanych z paliwem.
REKLAMA

PKM Gdynia jest jednym z niewielu działających w Polsce przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, które używają gazu ziemnego jako paliwa silnikowego w swoich autobusach. Obsługujące Trójmiasto przedsiębiorstwo jako jedno z trzech w Polsce eksploatuje także trolejbusy, które wraz z autobusami gazowymi doskonale wpisują się w politykę transportową Gdyni. W dokumencie tym transport zbiorowy uznano za priorytetowy, podobnie jak ograniczanie jego uciążliwości dla środowiska naturalnego.

Średnie zużycie paliwa autobusów przegubowych fot. PKM GdyniaŚrednie zużycie paliwa autobusów przegubowych (dieslowskich i CNG) w latach 2007-2012

Realizację projektu CNG – ekologiczny transport Miasta Gdynia poprzedziło wiele działań mających na celu zdobycie wiedzy i poznanie doświadczeń innych przewoźników z eksploatacji tego typu pojazdów. W tym celu w 2005 r. odwiedzono zajezdnię autobusową o podobnej wielkości w Niemczech oraz rozpoczęto testy taboru zasilanego CNG. W wyniku tych i późniejszych działań w barwach PKM Gdynia na 92 eksploatowane obecnie autobusy, 16 jest napędzanych CNG.

W latach 2007-2012 kiedy w PKM Gdynia było używanych od 5 (w początkowym okresie) do 14 autobusów zasilanych gazem ziemnym (pod koniec 2012 r.) zaoszczędzono na kosztach związanych z zakupem paliwa 3,916 mln. zł. Autobusy przejechały w tym czasie blisko 4,932 mln km, emitując przy tym około 809 ton mniej szkodliwych składników spalin. W porównaniu z autobusami konwencjonalnymi (napędzanymi silnikami Diesla) uzyskano zmniejszenie emisji hałasu i substancji toksycznych:

  • tlenków azotu (NOx) o 50-80%,
  • dwutlenku węgla (CO2) o 20%,
  • tlenku węgla (CO) o 60-80%,
  • cząstek stałych (PM10) o około 99%,
  • aldehydów o około 70%,
  • węglowodorów aromatycznych o około 90%.

Dodatkowo zastąpienie autobusów dieslowskich autobusami zasilanymi CNG zmniejszyło opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego.

Średni koszt paliw (ON i CNG)fot. PKM GdyniaŚredni koszt paliw (ON i CNG) w latach 2007-2012

PKM Gdynia bardzo pozytywnie ocenia doświadczenia z eksploatacji zasilanych gazem ziemnym autobusów. Oszczędności w kosztach paliwa na poziomie około 36% w porównaniu z autobusami dieslowskimi to doskonały wynik, który powinien być bodźcem do inwestycji w paliwa gazowe dla operatorów komunikacji w innych miastach. Tym bardziej, że autobusy wykazują wysoką gotowość techniczną i są bez problemu eksploatowane przez cały tydzień. Każdy z nich pokonuje miesięcznie około 8 tys. km.

Koszty paliwa (ON i CNG) na 100 kmfot. PKM GdyniaŚrednie koszty paliw (ON i CNG) na 100 km w latach 2007-2012

Dodatkową korzyścią z eksploatacji autobusów zasilanych gazem ziemnym w Gdyni jest kształtowanie i podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców oraz zmiana ich nastawienia do miasta, które w ten sposób zyskuje w oczach turystów krajowych i zagranicznych jako miasto przyjazne, czyste i dbające o środowisko.

Zakup autobusów zasilanych gazem ziemnym stanowi oczywiście większy koszt w porównaniu z autobusami dieslowskimi, lecz różnice te stają się coraz mniejsze. Wyższy o około 150 tys. zł. koszt zakupu zwraca się w niecałe 2 lata, dzięki niższym kosztom związanym z paliwem. Autobus z silnikiem Diesla pokonuje 100 km za 193 zł. W autobusie zasilanym CNG koszt ten wynosi 123 zł. Różnica w wysokości 70 zł/100 km stanowi 36% oszczędność.

Plany na przyszłość przewidują dalszą rozbudowę taboru zasilanego sprężonym gazem ziemnym. W 2014 r. planowany jest zakup 13 autobusów CNG, a rok później, w 2015r., 10 autobusów hybrydowych (gazowo-elektrycznych) w ramach programu Gazela. W ten sposób w 2015 r. flota zasilanych gazem ziemnym autobusów będzie liczyć 39 pojazdów.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: PKM Gdynia



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.