21.02.2014

SPFI - bezpośredni wtrysk gazu ziemnego

Bezpośredni wtrysk paliwa gazowego do komór spalania jest najbardziej efektywną metodą zasilania silników. Jej praktyczne zrealizowanie, szczególnie w czasie montażu instalacji gazowej w warunkach warsztatowych wydaje się niemożliwe.
REKLAMA
Silnik z bezpośrednim wtryskiem benzynyfot. BoschKomora spalania silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny

Zastosowanie technologii SPFI (Spark Plug Fuel Injector) daje jednak taką możliwość, nawet w warunkach adaptacji silnika do zasilania gazowego. Nazwa rozwiązania sporo o nim mówi. Na początek jednak trochę teorii.

Bezpośredni wtrysk paliwa...

… do komory spalania i występujący w jego trakcie efekt chłodzenia wskutek parowania paliwa zmniejsza niebezpieczeństwo wystąpienia spalania stukowego, dzięki czemu można zwiększyć stopień sprężania i zastosować doładowanie.

SPFI (Spark Plug Fuel Injector) - połączenie świecy zapłonowej i wtryskiwacza gazufot. National University MalaysiaSPFI (Spark Plug Fuel Injector) - połączenie świecy zapłonowej i wtryskiwacza gazu

Dodatkowym efektem zwiększenia stopnia sprężenia jest poprawa wymiany ładunku w cylindrze. Brak paliwa w kanałach dolotowych przy bezpośrednim wtrysku paliwa zwiększa współczynnik napełniania (można dostarczyć większą ilość paliwa do cylindra).

Czynniki te wpływają pozytywnie na sprawność silnika, której wartość zwiększa się. Przekłada się na możliwość uzyskiwania wyższych parametrów jednostki napędowej przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa.

Wtrysk bezpośredni zwiększa także sprawność cieplną silnika przez odpowiednie uwarstwienie ładunku w komorze spalania. W różnych jej rejonach mieszanka paliwowo-powietrzna ma różny współczynnik lambda, warunkujący zdolność do zapłonu. Mieszanka o składzie stechiometrycznym jest zgromadzona wokół świecy zapłonowej. Jest ona otoczona przez warstwę powietrza, która tworzy barierę termiczną ograniczającą przepływ ciepła do ścianek komory spalania, co skutkuje właśnie zwiększeniem sprawności cieplnej.

Wtrysk gazu przez świecę zapłonową - SPFI (Spark Plug Fuel Injector). Konwersja silnika do bezpośredniego wtrysku paliwa wymaga modyfikacji lub wymiany głowicy tak, aby pomieścić wtryskiwacze. W przypadku wielozaworowych silników o zapłonie iskrowym jest to zadanie bardzo trudne z uwagi na brak miejsca w głowicy.. Receptą na to jest system SPFI (Spark Plug Fuel Injector). Konwersja polega na wymianie świec zapłonowych na świece typu SPFI, któ…
 

Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze

W dalszej części artykułu możesz poznać
budowę wtryskiwacza SPFI (Spark Plug Fuel Injector)
oraz wyniki badań silnika, w którym był on użyty.

Pozostało: 50%



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Taib Iskandar Mohamad, Compressed natural gas direct injection (spark plug fuel injector), Universiti Kebangsaan Malaysia (National University Malaysia)



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.