Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
Regulator ciśnienia Meta Mon / Metatron poprzednie następne
19.04.2011

Regulatory ciśnienia Metatron

Regulatory ciśnienia Metatron fot. gazeo.pl

Firma Metatron oferuje kompletne systemy zasilania gazem ziemnym dla klientów OEM (na pierwszy montaż w nowych samochodach). Są one montowane w pojazdach różnej wielkości (osobowe, dostawcze, ciężarowe), co powoduje konieczność dostosowania ich wydajności do zapotrzebowania konkretnej jednostki napędowej. W ofercie Metatron znajduje się zatem kilka modeli regulatorów ciśnienia (reduktorów), które zapewniają różne poziomy wydajności.
REKLAMA
Regulator ciśnienia Metatron ND1 w komorze silnikowej Fiata Pandygazeo.plRegulator ciśnienia Metatron ND1 w komorze silnikowej Fiata Pandy

Regulatory ciśnienia gazu ziemnego Metatron są opracowywane na podstawie dokumentacji lub w ramach ścisłej współpracy z klientami OEM. Montaż reduktorów odbywa się na zautomatyzowanej linii produkcyjnej, po czym poddaje się je próbom szczelności i prawidłowego działania poszczególnych elementów.

Przeprowadzone badania trwałościowe w rzeczywistych warunkach eksploatacji potwierdziły, według producenta, wysoką odporność oferowanych reduktorów na działanie wielu niekorzystnych czynników eksploatacyjnych, np. zmiennych w szerokim zakresie temperatur, wibracji czy różnego rodzaju zanieczyszczeń.

Oferowane przez Metatron reduktory różnią się wydajnością, dostosowaną do używania w pojazdach różnej wielkości. Co ciekawe są to regulatory tłokowe. Zamiast membran stosowanych w klasycznych reduktorach wykorzystuje się pracujące w cylindrach sztywne tłoki wykonane ze stopów aluminium (uszczelniane z wykorzystaniem uszczelek wargowych). Takie rozwiązanie charakteryzuje znacznie większa niż w przypadku membran trwałość.

Jak twierdzi firma Metatron zastosowanie rozwiązania z tłokiem zamiast membrany zapewnia stabilność ciśnienia wyjściowego w całym okresie eksploatacji pojazdu, dzięki minimalnemu tarciu pomiędzy tłokiem a cylindrem, w którym pracuje. Dodatkowo tego typu rozwiązanie jest bardzo odporne na zawarte w gazie zanieczyszczenia. Pochodzący z kompresorów olej (będący w nich czynnikiem smarującym), który przedostając się do sprężanego gazu wpływa destrukcyjnie na membrany klasycznych reduktorów tutaj jest czynnikiem wręcz pożądanym, ponieważ przyczynia się do zmniejszenia tarcia pomiędzy uszczelnieniem tłoka a cylindrem.

Regulator ciśnienia ND1. Kolorem czerwonym oznaczono przestrzenie, w których znajduje się gaz pod ciśnieniem panującym w butlach (z prawej stronie króciec doprowadzający gaz z butli), na zielono zaznaczone są miejsca gdzie panuje niskie ciśnienie (zasilania wtryskiwaczy gazowych). Z lewej strony widoczny jest króciec zasilający listwę wtryskiwaczy. U góry znajdują się (od lewej): cewka elektrozaworu i czujnik ciśnienia gazu, u dołu (od lewej) cylinder z pracującym z w nim tłokiem (tutaj następuje redukcja ciśnienia gazu ziemnego) oraz filtr gazuMetatronRegulator ciśnienia ND1. Kolorem czerwonym oznaczono przestrzenie, w których znajduje się gaz pod ciśnieniem panującym w butlach (z prawej stronie króciec doprowadzający gaz z butli), na zielono zaznaczone są miejsca gdzie panuje niskie ciśnienie (zasilania wtryskiwaczy gazowych). Z lewej strony widoczny jest króciec zasilający listwę wtryskiwaczy. U góry znajdują się (od lewej): cewka elektrozaworu i czujnik ciśnienia gazu, u dołu (od lewej) cylinder z pracującym z w nim tłokiem (tutaj następuje redukcja ciśnienia gazu ziemnego) oraz filtr gazu

Meta ND1
Regulator ciśnienia Meta ND1 jest konstrukcją jednostopniową, tłokową, przeznaczoną do zasilania silników samochodów osobowych i lekkich użytkowych. Główne elementy konstrukcyjne są wykonane ze stopów aluminium, co skutkuje niską masą całego reduktora - 0,89 kg. W górnej części solidnego aluminiowego korpusu zamontowano czujnik ciśnienia gazu ziemnego (na wejściu do reduktora). Mierzy on ciśnienie w kanale, którym gaz z butli przemieszcza się do zasadniczej części redukującej ciśnienie. W tym samym kanale (od dołu) znajduje się bardzo dokładny wkład filtrujący gaz, charakteryzujący się 93% skutecznością filtracji cząstek o średnicy 0,01 μm. Dalej na drodze gazu, który cały czas znajduje się pod wysokim ciśnieniem (około 200 barów) znajduje się elektrozawór odcinający. Za zaworem znajduje się część z tłokiem, w której następuje redukcja ciśnienia gazu do poziomu 6 - 9,5 bara w zależności od zastosowania. Maksymalne wydajność regulatora ciśnienia Meta ND1 wynosi 25 kg/h, co pozwala na zasilanie silników o mocach do 100 kW. Reduktor może pracować przy minimalnym ciśnieniu zasilania około 15 barów, a ciśnienie testowe jakim poddaje się reduktor w czasie prób wynosi 300 barów.

Przekrój przez regulator ciśnienia Meta MonMetatronPrzekrój przez regulator ciśnienia Meta Mon

Meta Mon
Meta Mon jest także reduktorem jednostopniowym, tłokowym, przeznaczonym do zasilania silników samochodów osobowych i lekkich użytkowych, których moc nie przekracza 100 kW. Jego parametry są identyczne jak reduktora ND1, lecz w jego konstrukcji uwzględniono wymagania normy ISO 15500, która określa różne aspekty wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa silnikowego (wymagania dla poszczególnych elementów, metody ich badań, itp.). W celu ich spełnienia zmieniono materiał korpusu reduktora. Wykonano go z mosiądzu, co znacznie zwiększyło wytrzymałość reduktora (zgodnie z ISO 15500 urządzenia są poddawane próbom pod ciśnieniem 1000 barów), lecz podniosło także masę urządzenia (2 kg).

Stosowane w obu reduktorach (Meta MD1 i Meta Mon) elektrozawory odcinające są przystosowane do zasilania napięciem 12V.

Dwustopniowy regulator ciśnienia Meta M stosowany w silnikach samochodów ciężarowych i autobusówMetatronDwustopniowy regulator ciśnienia Meta M stosowany w silnikach samochodów ciężarowych i autobusów

Meta M
Największy z oferowanych przez Metatron regulatorów jest właściwie reduktorem Meta Mon wyposażonym w drugi, dodatkowy stopień, zapewniający zwiększenie wydajności. Reduktor Meta M osiąga wydajność do około 40 kg/h, co pozwala zasilać silniki dużych pojazdów użytkowych o mocach do 300 kW. Korpus jest wykonany z mosiądzu, co skutkuje masą 2,6 kg. Reduktor jest wyposażony w elektrozawór odcinający, który w zależności od zastosowania może być zasilany napięciem 12 lub 24V, ponieważ jest reduktorem używanym głównie w ciężkich pojazdach użytkowych (samochody ciężarowe i autobusy).

Podsumowanie
Oferta regulatorów ciśnienia gazu ziemnego Metatron, obejmująca dwa poziomy wydajności pozwala na dopasowanie systemu zasilania gazowego do zastosowania w konkretnym samochodzie, a konstrukcja wykorzystująca zamiast elastycznych membran poruszające się w cylindrach tłoki znacznie zwiększa trwałość i niezawodność reduktorów oraz odporność na ewentualne zanieczyszczenia.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.