10.06.2009

Adaptacja silników Diesla do zasilania CNG

Konwersja silnika o zapłonie samoczynnym na zasilanie CNG obejmuje obniżenie stopnia sprężania, zmianę faz rozrządu i wydajności cieplnej układu chłodzenia oraz zbudowanie układu zapłonowego wyposażonego w świece zapłonowe.
REKLAMA
autobus zaadaptowany na CNGgazeo.plAutobus zaadaptowany na CNG

Konieczny jest demontaż silnika z samochodu, rozebranie go i wykonanie wielu indywidualnych przeróbek. Trzeba zmienić kształt komory spalania. Wykonuje się to najczęściej poprzez nacięcia na denku tłoka. Wtryskiwacze ON należy usunąć i na ich miejscu zabudować świece zapłonowe. Często jest to skomplikowane, gdyż stosowane są coraz cieńsze wtryskiwacze i brakuje miejsca na zastąpienie ich świecami zapłonowymi. Konieczna jest wymiana głowicy. Zwiększenie temperatury spalania paliwa powoduje większe nagrzewanie się silnika oraz układu wydechowego. Można zamienić wentylator na mocniejszy, jeżeli jest miejsce w komorze silnika oraz zmienić rodzaj cieczy chłodzącej, co może powodować zmianę kanałów chłodzących, ich przekrojów i materiałów, z których są wykonane. Rury wydechowe mogą pękać, więc może wystąpić konieczność ich wymiany na większe i wytrzymalsze lub montażu dodatkowej rury wydechowej.

Należy stworzyć nową mapę dla silnika, co komplikują zabezpieczenia programów sterujących pracą silnika, wprowadzane po to, aby taka ingerencja była dokonywana przez autoryzowane warsztaty producenta silnika. Silnik po przekonstruowaniu należy poddać testom na hamowni, co jest długotrwałe, i wykonać proces homologacyjny wykonanych modyfikacji.

Każdy silnik ZS (o zapłonie samoczynnym) będzie wymagał indywidualnego podejścia, inaczej niż to jest przy silnikach ZI (z zapłonem iskrowym), których poddanie konwersji do zasilania gazem ziemnym jest prostsze i mniej kosztowne. Dlatego podczas przeróbki silników ZI można stosować uniwersalne pakiety (instalacje), dzięki którym zmieni się rodzaj paliwa z benzynowego na gazowe. Przy silnikach ZS nie istnieje możliwość wykonania jednolitego zestawu, który można zastosować do różnych silników, aby uzyskać zastąpienie ON jako paliwa sprężonym gazem CNG i spowodować zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do środowiska.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Gerard Bartłomiejczyk
źródło: informacja własna



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.