fot. GondanSiła zrywająca jaką może wytworzyć holownik Dux ma wartość ponad 200 t
Holownik Dux pracuje przy obsłudze jednego z terminali LNG firmy Statoil na norweskiej wyspie Melkoya. Gaz ziemny trafia tam rurociągiem o długości 168 km z pól gazowych Snohvit na Morzu Barentsa.
Dux powstał jako pierwszy z serii trzech holowników zaprojektowanych przez kanadyjską firmę Robert Allan Ltd. Jednostka ma długość 40,2 m i szerokość 16 m. Statek przystosowano do pracy w najbardziej ekstremalnych warunkach, w temperaturach poniżej -20ºC.
Napęd realizowany za pomocą LNG pozwala na dostosowanie do wymagań emisyjnych Tier III Międzynarodowej Organizacji Morskiej.
Prędkość maksymalna Duxa wynosi 15 węzłów. Załoga liczy 8 osób. Szacuje się, że rocznie holownik ten będzie eskortował około 300 gazowców LNG. Dodatkowo jednostka będzie także przystosowana do fot. GondanPrędkość maksymalna holownika Dux wynosi 15 węzłów
wykorzystania w działaniach ratunkowych, na wypadek pożaru, wycieku ropy czy wejścia statku na mieliznę.
Holownik ma 2 silniki Wärtsilä 6L34DF, każdy o mocy 3 tys. kW. Są to silniki Dual Fuel, które mogą być zasilane jednocześnie olejem napędowym i gazem ziemnym. Zapas oleju napędowego wynosi 314 m3, a LNG 30 m3.
Silniki napędzają dwa pędniki azymutalne Schottel SRP 630 CP. Dodatkowo, Dux ma ster strumieniowy Schottel STT 170 FP o mocy 250 kW.
W czasie pracy jednostka może osiągnąć prędkość maksymalną 15 węzłów, zapewniając uciąg 107 t.
CNG-LNG.pl to portal, w którym piszemy o zastosowaniu paliw metanowych w różnych gałęziach gospodarki. Publikujemy najnowsze informacje, relacje z najważniejszych wydarzeń i patronujemy imprezom branżowym i konferencjom.