Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. gazeo.pl / Na tylnej ścianie kabiny Renault Premium zamontowano gazowy układ zasilania silnika Cummins ISLG. Widoczny reduktor firmy GFI oraz filtr gazu ziemnego Fleetguard NG5900 poprzednie następne
05.11.2012

Fleetguard filtruje gaz ziemny

Fleetguard filtruje gaz ziemny fot. gazeo.pl

Firma Fleeguard, która jest znanym światowym dostawcą filtrów do samochodów ciężarowych, obecnie będąca częścią Cumminsa (od lat dostarczająca dla tego światowego potentata silnikowego filtry) produkuje także filtry do gazu ziemnego. Są one używane w gazowych (zasilanych CNG) jednostkach napędowych tego niezależnego producenta.
REKLAMA
Koalescencyjny filtr gazu ziemnego Fleetguard NG5900fot. gazeo.plFleetguard NG5900 w Renault Premium z gazowym silnikiem Cummins ISLG

Znajdujące się w stosowanym do napędu pojazdów gazie ziemnym zanieczyszczenia pochodzą głównie ze kompresorów, które służą do jego sprężania. Przypomnijmy, gaz w samochodowych zbiornikach gazowych jest przechowywany pod ciśnieniem około 20 MPa. W procesie wielostopniowego sprężania do gazu mogą przedostawać się różnego rodzaju zanieczyszczenia, głównie w postaci olejów stosowanych w sprężarkach, choć w gazie mogą znajdować się także: woda i zanieczyszczenia stałe.

Fleetguard NG5900 jest filtrem montowanym za reduktorem ciśnienia (w części niskociśnieniowej gazowego systemu zasilania). W separacji zanieczyszczeń wykorzystuje on zjawisko koalescencji.

Filtr ten charakteryzuje się skutecznością 99% w zakresie cząstek o wielkości do 0,3 μm. Oznacza to, że 99% cząstek o wielkości 0,3 μm jest zatrzymywanych w filtrze. Może on być wyposażony w specjalny zawór spustowy, który odprowadza nagromadzony w nim olej i wodę.

Warto wiedzieć

Koalescencja jest procesem, w którym mniejsze drobiny zanieczyszczeń (oleju, wody) natrafiając na materiał filtracyjny łączą się w większe krople, które pod wpływem siły ciężkości spływają i osiadają na dnie odstojnika filtra.

Materiał filtracyjny stosowany w filtrach Fleetguard NG5900 jest wielowarstwowy. W zależności od kierunku przepływu, warstwa zewnętrzna lub wewnętrzna pełni funkcję filtra wstępnego (zazwyczaj nie ma potrzeby stosowania dodatkowego filtra wstępnego). Warstwa ta wykonana jest ze sztucznego jedwabiu, który jest impregnowany żywicą fenolową, zapewniając usuwanie zanieczyszczeń od 1 do 75 μm.

Zastosowanie filtracji wstępnej zatrzymującej większe zanieczyszczenia znacznie podnosi trwałość środkowej warstwy filtra, która wykonana jest z borokrzemianowych mikrowłókien szklanych. To właśnie ta warstwa wykorzystuje zjawisko koalescencji o stopniu separacji (skuteczności filtracji) cząstek 0,3 μm wahającej się w zależności od wykonania od 93 do 99,999%.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Fleetguard



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.