Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Audi / Silnik z pewnością należy do rodziny TFSI (Volkswagen ma już opanowaną technologię łączenia wtrysku bezpośredniego z gazem ziemnym), ale na pokrywie znalazł się symbol TCNG poprzednie następne
15.10.2012

Audi A3 Sportback TCNG - lepszy rydz...

Audi A3 Sportback TCNG - lepszy rydz... fot. Audi

... niż nic. Tę starą prawdę potwierdza Audi – na modele spod znaku czterech pierścieni z fabrycznymi instalacjami LPG chyba nie mamy co liczyć, ale na osłodę marka z Ingolstadt funduje nam nowe wcielenie A3 Sportback w wersji napędzanej sprężonym gazem ziemnym. Była już zapowiedź koncepcyjna w „skórze” poprzedniej generacji szlachetnie urodzonego kompaktu, teraz ujawniono wersję gotową do produkcji.
REKLAMA
Trzecie boczne okienko sprawia, że Sportback wygląda trochę jak kombifot. AudiNapęd CNG to w Audi nowość, za to z przyszłością. Zarząd marki postanowił tymczasem, że nowe A2 nie będzie modelem elektrycznym, a więc jak na razie 1:0 dla paliw gazowych!

Informacje dotyczące ostatecznego wydania A3 TCNG podano niejako „przy okazji” prezentacji zdjęć i danych dotyczących nowego Sportbacka. Samochód ujrzy oficjalnie światło dzienne pod koniec września 2012 r. podczas rozpoczynającego się wówczas salonu samochodowego w Paryżu, ale mało który producent utrzymuje informacyjne embargo aż do dnia premiery, a więc i Audi wstępnie odsłoniło swoją najmłodszą latorośl z pewnym wyprzedzeniem. Co w programie?

Na pewno będą silniki benzynowe TFSI, z doładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, a w odmianie 1,4 o mocy 140 KM także z systemem odłączania dwóch z czterech cylindrów w warunkach niskiego obciążenia, oczywiście w imię zmniejszania zużycia benzyny i emisji złowrogiego dwutlenku węgla. Na 2014 r. zapowiadana jest hybryda typu plug-in w postaci A3 Sportback e-tron, jednak na to, co w gamie nowej „A-trójki” interesuje nas najbardziej, nie trzeba będzie czekać aż tak długo.

Dwa w jednym to w tym przypadku nie szampon i odżywka...fot. AudiZawór tankowania gazu umieszczono w dogodnym miejscu - pod klapką wlewu benzyny

Już w 2013 r. na rynku zadebiutuje wyjątkowo oszczędna i ekologiczna wersja TCNG, napędzana przez 109-konny silnik zasilany metanem. Specjalnie nie używamy w tym miejscu określenia gaz ziemny, bowiem niemiecki producent przewidział dla auta specjalnie pozyskiwane, syntetyczne paliwo (tzw. Audi e-gas), które spala się tak samo jak kopalne, lecz powstaje w złożonym procesie, dzięki któremu emisja CO2 w cyklu well-to-wheel (od źródła do koła) ma wynieść zaledwie 30 g/km. A wszystko to bez użycia biomasy!

Schemat jest następujący: energia elektryczna (oczywiście odnawialna, wyprodukowana na farmach wiatrowych) wykorzystywana zostaje do przeprowadzenia elektrolizy wody, czyli jej rozkładu na pierwiastki składowe – tlen i wodór. Uzyskany w ten sposób wodór zostanie poddany reakcji chemicznej z dwutlenkiem węgla pochodzącym z gospodarstw domowych i rur wydechowych samochodów, dzięki czemu powstanie wysokiej jakości, niemal neutralny ekologicznie metan do zasilania pojazdów, ogrzewania domów i do celów przemysłowych. Tak to działa w uproszczeniu, w rzeczywistości jest kilka haczyków.

Zbiornik benzyny wygląda na pełowymiarowy, więc na status auta jednopaliwowego (CNG monovalent) A3 TCNG nie ma co liczyćfot. AudiSkoro A3 może mieć wersję CNG, równie dobrze mogą je mieć nowy VW Golf, Seat Leon i kolejna Skoda Octavia, powstające na tej samej platformie. Kto wie...

Po pierwsze: energia wytworzona z wiatru trafia do ogólnej sieci przesyłowej, razem z elektrycznością produkowaną z atomu czy źródeł konwencjonalnych. Elektroliza i metanizacja nie przebiegną zatem przy użyciu wyłącznie ekologicznej, odnawialnej energii. Po drugie, syntetyczny metan nie trafi w 100% do zbiorników ciśnieniowych w samochodach, ponieważ zostanie wtłoczony do publicznej sieci gazowej, a dopiero stamtąd będzie dystrybuowany poprzez stacje CNG. Emisja dwutlenku węgla przez Audi A3 Sportback TCNG na poziomie 30 g/km to zatem nader optymistyczna prognoza, chociaż ekologiczne walory metanu (w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od pochodzenia) pozostają niezaprzeczalne, a więc tak czy inaczej czekamy na rynkowy debiut nowego modelu, mając przy tym smutną świadomość, że w Polsce to on kariery nie zrobi.


Sprawdź! Zapraszamy na nasz kanał na Twitterze



Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na CNG i LNG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Audi



cng-lng.pl 2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.